ایرانگردی، سفری به تاریخ کهن و طبیعت چهار فصل

ایران

ایرانگردی، سفری به تاریخ کهن و طبیعت چهار فصل

ایرانگردی سفر در گستره‌ای به پهنای تاریخ است. زمانی که خود را به پیشینه چند هزار ساله این دیار می‌سپارید، هر لحظه شور و علاقه‌ای دو چندان برای ادامه سفر در خود پیدا می‌کنید.

ایران پهناور که خاستگاه یکی از دیرینه‌ترین تمدن‌های بشری است، سرزمینی با طبیعت چهار فصل و تنوع حیرت‌آور طبیعی است. ایرانگردی برای شما امکان تجربه سفری را فراهم می‌آورد که ، در میان جنگل‌های انبوه و سر به فلک کشیده و با صدای پرندگان چشم از خواب بگشایید و شب هنگام مشغول تماشای آسمان پرستاره کویر باشید.

جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و دیگر جاذبه‌های ایران آنقدر گسترده است که انتخاب بین آن‌ها از جهاتی راحت و از جهاتی دیگر مشکل است. ما در این مقاله سعی می‌کنیم در کنار شما، سفری به جاهای دیدنی ایران داشته باشیم و بیشتر با کشور دوست داشتنی‌مان آشنا شویم.

معیارهای انتخاب مقاصد مناسب برای ایرانگردی

نگاهی به میراث جهانی یونسکو در ایران

یکی از مواردی که می‌توانید در مسیر ایرانگردی مورد توجه قرار دهید اماکن ثبت جهانی شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است. میراث جهانی یونسکو هر سال توسط کمیته میراث جهانی یونسکو و بر اساس معیارهای فرهنگی و طبیعی این سازمان، از بین مواردی که هر کشور به این سازمان پیشنهاد می‌کند انتخاب می‌شود. میراث جهانی یونسکو می‌تواند طبیعی یا فرهنگی باشد و از کوه و صحرا و جنگل گرفته تا آثار باستانی و حتی شهر را در بر می‌گیرد. ایران دارای 26 اثر است که 24 اثر فرهنگی و 2 اثر طبیعی هستند. افغانستان و تاجیکستان دیگر کشورهای حوزه زبان فارسی هم هر کدام دو اثر در این فهرست دارند.

جنگل‌های هیرکانی و دشت لوت دو اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو هستند. آثار دیگر که جنبه فرهنگی و تاریخی دارند به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:

آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، باغ ایرانی، برج گنبد قابوس، پاسارگاد، تخت جمشید، تخت سلیمان، چشم‌انداز باستان‌شناسی ساسانی منطقه فارس، چشم‌انداز فرهنگی ارگ بم، چشم‌انداز فرهنگی اورامانات، چشم‌انداز فرهنگی میمند، چغازنبیل، راه‌آهن سراسری ایران، سازه‌های آبی شوشتر، سنگ‌نبشته‌های بیستون، شوش، شهر تاریخی یزد، شهر سوخته، قنات ایرانی، کاخ گلستان، گنبد سلطانیه، مجموعه تاریخی بازار تبریز، مجموعه آثار رهبانی ارامنه ایران، مسجد جامع اصفهان، میدان نقش جهان.

شما می‌توانید علاوه بر اماکن ثبت جهانی شده ایران، به فهرستی دیگر به نام فهرست احتمالی هم نگاهی بیندازید. فهرست احتمالی شامل مواردی است که هر کشور به کمیته میراث جهانی یونسکو ارائه می‌دهد تا در صورت تایید توسط این کمیته، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گیرند. موارد فهرست احتمالی که ایران به یونسکو ارائه داده شامل 57 مکان ارزشمند طبیعی و فرهنگی است که برای هر ایرانگردی در خور توجه است و همگی از جاهای دیدنی ایران به حساب می‌آیند.

ایران یونسکو
تصویر سمت راست: کاخ گلستان - تصویر سمت چپ: پارسه (تخت جمشید)

انتخاب بر اساس اقلیم آب و هوایی

ممکن است برای شما طبیعت و آب و هوا اولویت اصلی باشد و به این مورد به عنوان عاملی تاثیرگزار در انتخاب مسیر ایرانگردی خود توجه کنید، مخصوصا اگر هدفتان طبیعت گردی باشد. البته اگر هم آب و هوا اولویت اصلی شما نباشد، باز هم مساله‌ای قابل اعتنا است که نمی‌توان آن را هنگام برنامه‌ریزی نادیده گرفت. فصل سفر و امکان دسترسی به جاذبه‌های مسیر با توجه به آب و هوای هر منطقه، همیشه عاملی تعیین کننده به حساب می‌آید. گستردگی طبیعی ایران به حدی بالا است که شما می‌توانید ایرانگردی خود را بر اساس جاهای دیدنی استان‌ها که جاذبه‌ طبیعی دارند بنا کنید. توجه به جنگل‌های مناطق مختلف کشور، کوهستان‌هایی که هر کدام حال و هوایی متفاوت دارند، کویرهای مختلف و دیدنی، سواحل و سایر دیدنی‌های  طبیعی می‌توانند یاریگر شما در انتخاب مسیر باشند.

تنوع آب و هوایی ایران
تصویر سمت راست: جنگل‌های هیرکانی - تصویر سمت چپ: کویر لوت

وسیله نقلیه‌، عاملی تعیین کننده

زمانی که صحبت از سفری مانند ایرانگردی می‌شود ماشین‌های کاروان به ذهن بسیاری از ما می‌رسد. این ماشین‌ها امکانات مناسبی برای یک زندگی عادی در طول سفر را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. وقتی با ماشین کاروان به مسافرت می‌روید جای استراحت، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حتی حمام همیشه در دسترس شما قرار دارد. این ماشین‌ها یک انتخاب عالی برای ایرانگردی هستند، اما حقیقت این است که برای بسیاری، این ماشین‌های عالی، دور از دسترس و رویایی هستند. اگر شما امکان استفاده از چنین وسیله‌ای را دارید در شروع سفر خود تردید نکنید، اما اگر اینچنین نیست به سراغ گزینه‌های دیگر بروید.

شما می‌توانید با ماشین شخصی خود راهی ایرانگردی شوید. با این کار می‌توانید برنامه‌ریزی سفرتان را در لحظه تغییر دهید. مثلا اگر در طول مسیر از جایی خوشتان آمد می‌توانید در آنجا بمانید یا مسیرتان را به سمت مکان دیگری که در طول سفر پیدا کردید تغییر دهید. در مورد اتومبیل شخصی در کنار مسائل فنی خودرو به یک نکته دیگر هم توجه کنید. سفر با ماشین در مسیرهای طولانی ممکن است برای شما و همراهان‌تان بیشتر از آنچه فکرش را می‌کردید خسته کننده باشد و باعث دلزدگی از سفر شود.

هواپیما، قطار، اتوبوس و سایر وسایل حمل و نقل عمومی هم می‌توانند انتخاب مناسبی برای سفر باشند. هر کدام از این وسایل با توجه به زمان، هزینه و مقاصدی که در نظر دارید قابلیت استفاده را دارند. افراد کمی هستند که با وسایلی مانند دوچرخه راهی چنین سفری می‌شوند، اما سفر به این شکل هم جذابیت خود را دارا است.

سفر داخلی
تصویر سمت راست: جاده چالوس - تصویر سمت چپ: پل ورسک

گستردگی جغرافیایی ایران

شاید شما هم مانند بسیاری از کسانی که قصد ایرانگردی دارند، علاقه دارید به گوشه و کنار کشور سفر کنید و از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق ایران را ببینید. چنین تمایلی با توجه به زیبایی‌های کشورمان و تنوع جاهای دیدنی ایران، دور از ذهن نیست. اما حتما به خاطر دارید که کشور ایران دارای 1،648،195 کیلومتر مربع وسعت است و هجدهمین کشور پهناور جهان به حساب می‌آید. با توجه به پهناور بودن ایران، در صورتی می‌توان به سفری با دامنه‌ای به گستردگی 31 استان ایران اقدام کرد که زمان بسیار زیاد و هزینه قابل توجهی را در نظر گرفته باشید. معمولا چنین شرایطی کمتر اتفاق می‌افتد و بهتر است دامنه جغرافیای ایرانگردی خود را مشخص کنید تا سفری لذت‌بخش و به یاد ماندنی را تجربه کنید. شما می‌توانید در سفر ایرانگردی خود با توجه به جاهای دیدنی استان‌ها راهی شمال یا جنوب کشور شوید یا مرکز و… . جاهای دیدنی ایران به حدی زیاد است که هر منطقه از کشور دارای جاذبه‌های طبیعی متنوع، آثار تاریخی مختلف از دوره‌های گوناگون و تنوع فرهنگی بالا است که برخی از آن‌ها اماکن ثبت جهانی شده هستند.

طبیعت ایران
تصویر سمت راست: قله دماوند - تصویر سمت چپ: کشتی یونانی جزیره کیش

زمان برگزاری جشن‌ها و آیین‌های بومی

نوروز، سیزده به‌در، یلدا و ده ها جشن و آیین دیگر معرفی بخش بزرگی از فرهنگ ایرانیان است. علاوه بر اینها حضور در مراسم سنتی و بومی هر منطقه شما را به عمق باورها و زندگی مردم می‌برد. با حضور در جشن‌ها و مراسم آیینی ممکن است این شانس را داشته باشید که ناگهان خود را در تاریخی بسیار پیش از زمان حال ببینید و از این تجربه جالب و خاص، لذت ببرید. بسیاری از آیین‌هایی که در مناطق مختلف اجرا می‌شوند، قرن‌ها سابقه دارند و ریشه آنها ممکن است به هزاران سال پیش بازگردد. حضور در مراسمی از این دست شما را به لمسی متفاوت و ناب از تاریخ مردم بومی هر منطقه نزدیک می‌کند.

در برنامه‌ریزی برای سفر خود حتما به تاریخ و زمان برگزاری جشن‌ها و آیین‌های بومی دقت کنید. به عنوان مثال می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که در زمان سفر به غرب کشور، در جشن دیدنی پیر شالیار هم حضور داشته باشید. یا اگر در پاییز قصد ایرانگردی دارید، جشن انار را از نزدیک ببینید.

تور های آیینی فرهنگی
تصویر سمت راست: جشن سده در یزد - تصویر سمت چپ: جشن انار در کردستان

جاهای دیدنی استان‌های ایران

 ایران بزرگ و زیبا سرشار از جاذبه‌ها و نقاط دیدنی است و توانایی پذیرایی از طیف وسیعی از گردشگران را در خود دارد. در هر جای ایران که باشید و در هر فصلی، می‌توانید با سفر به قسمت دیگری از کشور آب و هوایی کاملا متفاوت را تجربه کنید. طبیعت حیرت‌انگیز ایران هم دارای چنان تنوعی است که هر علاقه‌مند به طبیعت‌گردی را  به سمت خود جذب می‌کند. در بسیاری از نقاط امکانات اقامتی در حدی است که می‌توانید از خانه‌های بومگردی گرفته تا محا مناسب برای تور لوکس را انتخاب کنید. علاوه بر اینها کشوری با تمدن چند هزار ساله و پشت سر گذاشتن پادشاهی‌ها و سلسله‌های گوناگون، آثار تاریخی و باستانی بسیاری را در جای جای خود می‌بیند. دل سپردن به سفر در گستره این خاک و ایرانگردی، تجربه‌ای به ارزشمند و به یاد ماندنی برای شما خواهد ساخت. با هم نگاهی به تعدادی از جاهای دیدنی استان‌های ایران می‌اندازیم.

استان‌های شمالی مازندران، گیلان و گلستان

شاید بتوان جمله بریم شمال را پرکاربردترین جمله مسافران داخلی به حساب آورد. استان‌های شمالی یکی از مقاصد همیشگی گردشگران است و استان‌های شمالی ایران برای مسافران به اختصار به نام شمال شناخته می‌شوند. سه استان ساحلی سرسبز با جنگل‌های انبوه پوشیده از درخت، جنگل‌های ابر و طبیعت چشم‌نواز که همواره پذیرای مسافران پرشمار هستند. استان‌های مازندران، گیلان و گلستان با توجه به امکانات و ظرفیت‌شان می‌توانند هر ایرانگردی را در خود جای دهند، از علاقه‌مندان به تور کمپی و طبیعت‌گردی تا کسانی که تور لوکس انتخاب‌شان است.

مطمئنا اولین جاذبه استان‌های شمالی، طبیعت حیرت‌انگیز و وجدآور آن‌ها است. دریای خزر با خط ساحلی‌اش و جنگل‌های زیبا و کهن‌سال هیرکانی که در شمال رشته کوه البرز قرار دارند مقصدی جذاب را برای مسافران پدید آورده‌اند. جاذبه‌های تاریخی شمال کشور هم که پیشینه تاریخی چند هزار ساله دارد، در نوع خود جالب توجه است؛ مانند دیوار گرگان، آتشکده‌ها و قلعه‌های باستانی، کاخ‌ها، پل‌ها، برج‌ها و… . در کنار موارد بالا باید به غذاهای خوش طعم و رنگارنگ مردم این قسمت از ایران هم اشاره کرد که محبوبیت خاصی بین مسافران دارند.

شمال ایران
تصویر سمت راست: غذاهای استان گیلان - تصویر سمت چپ: رامسر در استان مازندران

استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل

این سه استان از مقاصد پرطرفدار شمال غرب ایران به شمار می‌آیند. زیبایی‌های طبیعی و آرامش‌بخش این استان‌ها برای ایرانگردان آشنا است و طبیعت بکر و دیدنی این قسمت از ایران فراموش نشدنی است. آبگرم‌های معروف، آبشار، رود، دریاچه‌، غار آبی، جنگل، کوهستان و دیگر جاذبه‌های طبیعی در این سه استان به وفور وجود دارد. تاریخ پربار آذربایجان باعث شده تا آثار تاریخی زیادی در این استان‌‌‌ها به چشم بیاید، از دژهای کهن گرفته تا کاخ و عمارت و بقعه و مسجد و کلیسا و آتشکده. از دیگر دیدنی‌های این بخش از کشورمان می‌توان به این موارد اشاره کرد: سنگ‌نگاره ساسانی خان تختی، آرامگاه شمس تبریزی، تخت سلیمان، بازارهای قدیمی، کاروان‌سراها، قلعه‌ها، رصدخانه مراغه، عمارت‌ها و خانه‌های تاریخی، برج‌ها، گنبدها و شهر زیرزمینی کندوان.

استان های شمال غربی
تصویر سمت راست: آرامگاه شمس تبریزی در خوی - تصویر وسط: ساختمان شهرداری تبریز - تصویر سمت چپ: مسجد شیخ صفی‌الدین اردبیل

استان‌های تهران و البرز

شهر تهران به عنوان پایتخت ایران مملو از جاذبه‌های مدرن‌ترین شهر ایران است. اما قصه بقیه شهرهای استان تهران با شهر تهران متفاوت است. مثلا دماوند و فیروزکوه فضایی کاملا متفاوت از آنچه که با شنیدن نام تهران به یاد می‌آوریم دارند. تهران با توجه به اینکه از زمان قاجار، پایتخت ایران بوده دارای کاخ‌های مهمی است مثل گلستان، نیاوران و سعدآباد. بسیاری از آنچه در تاریخ چند قرن اخیر ایران می‌بینیم در این شهر رقم خورده است. عمارت‌های معروف، موزه‌های ارزشمندی مانند ایران باستان، آبگینه، هنرهای معاصر و جواهرات ملی، گالری‌ها، مراکز خرید و حتی خیابان‌های خاطره‌انگیز تهران هم برای ایرانگردی مقصدی مناسب به حساب می‌آید. طبیعتا پایتخت کشور دارای امکانات بسیار مناسبی برای یک تور لوکس است.

تا چند سال پیش البرز قسمتی از استان تهران بود و بعد از آن خود به استانی مستقل تبدیل شد. استان البرز در همسایگی تهران با داشتن روستاها و مناطق ییلاقی زیبا مانند برغان و ورده استانی مهمان‌پذیر و دیدنی است. کاروان‌سرای شاه عباسی، سد امیرکبیر، قسمتی از جاده کندوان، کاخ‌هایی مانند شمس و سلیمانیه و باغ‌های و قلعه‌ها از دیگر دیدنی‌های این استان هستند.

تهران گردی
تصویر سمت راست: تخت طاووس که در موزه جواهرات ملی نگهداری می‌شود - تصویر سمت چپ: کاخ مروارید در استان البرز

استان‌های شمال شرقی ایران، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی

این سه استان در سالیان پیش استان بزرگ خراسان را تشکیل داده بودند که وسیع‌ترین استان ایران بود. مهم‌ترین شهر این سه استان، شهر زیارتی مشهد است که مرکز استان خراسان رضوی است. با توجه به موقعیت جغرافیایی این استان‌ها و قرار گرفتن در مسیر کاروان‌ها در این منطقه از کشور، کاروان‌سراهای معروفی مانند ماهی، فخر داوود و شرف را مشاهده می‌کنید. چشمه‌های آبگرم و آب معدنی، نهرها، باغ‌های پربار و کویر از جمله زیبایی‌های طبیعت این مناطق است. در این قسمت از خاک کشورمان بزرگان مذهبی، عرفانی و اهل فرهنگ بسیاری زندگی می‌کردند و آرامگاه‌های آن‌ها نیز مانند خیام و عطار از جاذبه‌های گردشگری این مناطق به حساب می‌آیند. چشم‌انداز فرهنگی توس، شهر تاریخی زورن، مساجدی مانند گوهرشاد، میانده بشرویه، رشتخوار و مسجد جامع قائن، مدارس قدیمی شوکتیه، معصومیه و علیا، ارگ‌های طبس، بهارستان و کلاه فرنگی، کاخ‌ کلات، قلعه کندر، قنات قصبه، گنبد هارونیه، خانقاه و مزار شیخ احمد جام، آتشکده اسپاخو، تپه ریوی و شهر بلقیس از جمله دیدنی‌های این سه استان به شمار می‌آیند.

جاهای دیدنی خراسان
تصویر سمت راست: آتشکده اسپاخو - تصویر سمت چپ: آرامگاه فردوسی

استان‌ قزوین

شهر قزوین در مرکز این استان، باغ‌شهری زیبا و دیدنی است. این شهر که روزگاری پایتخت ایران بود اکنون پایتخت خوشنویسی ایران نامیده می‌شود. کاخ چهل ستون که در شهر قزوین قرار دارد را حتما ببینید تا از زیبایی‌های آن لذت ببرید. بازار سعدالسلطنه، حمام قجر، حمام بلورخانه، خانه‌های قدیمی از دیگر دیدنی‌های شهر هستند. پرآوازه‌ترین مکان قزوین قلعه الموت است که از شهرتی بسیار زیاد برخوردار است. قلعه سمیران و منطقه تاریخی طارم سفلی از دیگر دیدنی‌های این استان هستند. جشن انار قزوین هم از آیین‌های تماشایی این استان است.

ایرانگردی قزوین
تصویر سمت راست: عمارت چهل ستون قزوین - تصویر سمت چپ: قلعه الموت

استان سمنان

استان سمنان جایی است که جنگل‌های البرز پایان می‌گیرند و حال و هوای کویر آغاز می‌شود. در چنین مکانی یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی کشور به نام جنگل ابر قرار دارد. چشمه علی، کاروان‌سرای قصر بهرام، برج‌های چهل دختر، طغرل و پیر علمدار، قلعه دولت‌آباد، مساجد قدیمی، عمارت‌ها و خانه‎‌های تاریخی، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی و ….

سمنان
تصویر سمت راست: جنگل ابر - تصویر سمت چپ: آرامگاه بایزید بسطامی

استان زنجان

طبیعت زنجان با رودخانه‌ها، آبشارها و چشمه‌های آب گرم خود شناخته می‌شود. باغ‌های سرسبز هم در این استان زیاد به چشم می‌خورد. در این استان صنایع دستی بسیاری را خواهید دید، از چاقو چاروق گرفته تا ملیله. گنبد سلطانیه، حمام تاریخی زنجان، معبد داش کسن، بازار شهر زنجان، عمارت‌های دارایی و ذوالفقاری، پل‌های تاریخی سردار و میر بهاالدین ولد را هم در سفرتان به زنجان می‌توانید ببینید. 

جاهای دیدنی زنجان
تصویر سمت راست: ملیله کاری - تصویر سمت چپ: گنبد سلطانیه

استان مرکزی

استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی و با مرکزیت اراک دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی است. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: تپه باستانی چهل گزی، تپه تاریخی آوه، آبشار چناقچی، تالاب آق‌گل، آتشکده خورهه، آبگرم محلات، مساجد جامع محلات، ساوه و مسجد اعظم چلسبان، روستای تاریخی درمن، روستاهای غارکل، سراب  چناس و ….

دیدنی های استان مرکزی
تصویر سمت راست: حمام چهارفصل اراک - تصویر سمت چپ: آتشکده خورهه

استان قم

استان قم کوچکترین استان ایران است و بیشتر به خاطر اهمیت مذهبی خود شناخته می‌شود. روستاهای زیبایی مانند خاوه، وشنوه و فردو در این استان وجود دارند. کوه خضر نبی، مسجد جامع قم، تیمچه بزرگ، کاروان‌سرای دیر گچین از دیگر جاهای دیدنی قم به شمار می‌آیند.

استان قم
تصویر سمت راست: کوه خضر نبی - تصویر سمت چپ: مرقد حضرت معصومه (س)

استان همدان

اولین پایتخت ایران در این استان قرار داشت و همین مساله نشان از آثار تاریخی ارزشمند همدان دارد. شهر باستانی هگمتانه، مجسمه شیر سنگی، مجموعه گنجنامه موزه تاریخ همدان و … گواهی بر قدمت این استان دارند. غار علیصدر به شما اجازه می‌دهد تا طولانی‌ترین مسیر قایقرانی داخل یک غار را در جهان داشته باشید. آرامگاه ابن سینا، حمام قلعه یا موزه مردم‌شناسی و بازار همدان گوشه‌ای دیگر از دیدنی‌های این قسمت از کشورمان برای ایرانگردی هستند.

همدان گردی
تصویر سمت راست: گنجنامه - تصویر سمت چپ: آرامگاه بوعلی سینا

استان کرمانشاه

در این استان آثار تاریخی ارزشمندی مانند سنگ نبشته بیستون و طاق بستان قرار دارند. کرمانشاه دارای اهمیت تاریخی خاصی است. آثار تاریخی بسیار دیگری هم در این استان از دوره‌های تاریخی و سلسله‌های مختلف وجود دارد مانند کاروان‌سراهای بیستون، قصر شیرین و ایلخانی، کاخ‎‌های خسرو و حوش کوری، معبد آناهیتا. غار دواشکفت، غار پرآو که بزرگ‌ترین غار عمودی جهان است. رودخانه‌های پرآب، دریاچه‌ طاق بستان، سراب خضر الیاس و سراب نیلوفر از دیدنی‌های طبیغی کرمانشاه هستند.

دیدنی های کرمانشاه
تصویر سمت راست: طاق بستان - تصویر سمت چپ: غار پرآو

استان کردستان

شاید بتوان کردستان را زیباترین استان غربی ایران به حساب آورد. طبیعت بکر و بی‌نظیر در کنار تاریخ غنی، این استان را به یکی از بهترین مقاصد برای گردشگران تبدیل کرده است. هر سال و در فصل پاییز بزرگ‌ترین جشن انار ایران در کردستان برگزار می‌شود. جشن پیر شالیار در اورامان هم شهرتی خاص خود را دارد و در زمستان عده زیادی را به اورامانات باشکوه می‌کشاند. آبشارها، رودهای پرآب، روستاهای زیبا مانند اورامان و پالنگان، پارک جنگلی آبیدر، غار کرفتو قسمتی از دیدنی‌های این استان غربی ایران هستند.

جاهای دیدنی کردستان
تصویر سمت راست: چشم انداز فرهنگی اورامانات - تصویر سمت چپ: عمارت آصف وزیری سنندج

استان‌های لرستان و ایلام

لرستان یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های انسان است. این استان پرآب و کوهستانی طبیعتی زیبا و جذاب دارد. دریاچه گهر، اشتران‌کوه، تالاب‌های پل دختر و آبشارهای پرشمار قسمتی از طبیعت لرستان را تشکیل می‌دهند. قلعه فلک ‌الافلاک معروف‌ترین اثر تاریخی لرستان است. قلعه‌های مندیش و باجول، پل‌های شاپوری، کشکان، سه پله و کلهر هم تعدادی از آثار تاریخی این استان دیدنی هستند.

از دیدنی‌های ایلام می‌توان به طاق شیرین و فرهاد، آتشکده سیاهگل، دژ جولیان، قلعه کلم و قلعه والی اشاره کرد. اگر به دره‌شهر در استان ایلام بروید قلعه‌های دیدنی بسیاری را خواهید دید. رودخانه پرآب سیمره و تنگه رازیانه از دیدنی‌های طبیعی ایلام هستند.

ایلام لرستان
تصویر سمت راست: قلعه کنجاجم - تصویر سمت چپ: قلعه فلک الافلاک

استان اصفهان

اصفهان یکی از دیدنی‌ترین استان‌های ایران است و به قول رنیر، شاعر و نویسنده فرانسوی اصفهان، نصف جهان است. دلیل این توصیف رنیر، وجود دیدنی‌های بسیار در اصفهان است مانند میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو، کاخ قیصریه، مساجد جامع عباسی، عتیق و شیخ لطف الله، سی و سه پل، پل خواجو، کاخ چهل ستون ، منارجنبان، محله جلفا، کلیسای وانک، کلیسای بیت‌اللحم و بسیاری آثار دیگر.

موارد بالا مربوط به دیدنی‎‌های شهر اصفهان هستند و دیگر شهرهای استان اصفهان هم برای ایرانگردی مقاصد مناسبی هستند.

ارگ شیخ بهایی و کبوترخانه‌هایش، باغ فین، بازار کاشان، خانه‌های تاریخی و عمارت‌های بسیار، حمام‌ها، قلعه‌ها، کاروان‌سراها و کویرهای معروف اصفهان از دیگر دیدنی‌های این استان هستند.

اصفهان گردی
تصویر سمت راست: گنبد مسجد شیخ لطف‌الله - تصویر سمت چپ: سی و سه پل

استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری

استان زیبای کهگیلویه و بویر احمد مقصد بسیار مناسبی برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی به شمار می‌آید. از جمله دیدنی‌های استان می‌توان به این موارد اشاره کرد: آبشارهای بهرام بیگی، شهنیز و کمردوغ، چشمه‌های جوشان و زلال، تنگ شلال دون، غارها و اشکفت‌های کوهستانی و… . این استان دارای آثار تاریخی با ارزشی است مانند گورستان سه طبقه، قلعه دختر، قلعه مانگشت و دژ سلیمان. نبرد بین آریو برزن و اسکندر مقدونی در تنگ تکاب این استان رخ داده بود.

استان چهارمحال و بختیاری با داشتن 16 قله با ارتفاع بیش از 3500 متر به عنوان بام ایران شناخته می‌شود. ارتفاعات کوهستانی و سرد این استان سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و دز هستند. چشمه‌های پرتعدادی در این قسمت از کشورمان وجود دارد. جنگل‌های چهارمحال و بختیاری را بیشتر درختان بلوط تشکیل می‌دهند‌. چشمه‌ها، آبشارها، جنگل‌ها و مناظر طبیعی بکر این منطقه طبیعت‌گردی بسیاری را به خود جذب می‌کند.

چهارمحال و بختیاری - کهکیلویه و بویراحمد
تصویر سمت راست: آبشار آتشگاه - تصویر سمت چپ: پل زمان خان

استان یزد

استان یزد یکی از مناطق آباد قدیمی ایران و گذرگاهی مهم در گذشته به حساب می‌آید. این استان سرشار از آثار تاریخی دیدنی است. شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام جهان به حساب می‌آید و بافت قدیمی شهر فوق‌العاده دیدنی است. این شهر یکی از اماکن ثبت جهانی شده ایران است. استان یزد دارای دیدنی‌های بسیاری است. سرو ابرکوه، یخچال خشتی ابرکوه، منارجنبان خرانق، مسجد جامع اردکان، آسیاب آبی اشکذر، قلعه مروست، قلعه سریزد، مجموعه تاریخی شاه نعمت الله ولی، نارین قلعه، آتشکده زرتشتیان یزد، دخمه زرتشتیان، مسجد جامع یزد، بازار و حمام خان، باغ دولت‌آباد، بادگیرهای دیدنی و قنات‌های طولانی تنها تعدادی از آثار ارزشمند استان یزد هستند.

دیدنی های یزد
تصویر سمت راست: خانه صدوقی - تصویر سمت چپ: نارین قلعه

استان فارس

استان فارس یکی از شناخته شده‌ترین استان‌های کشور برای گردشگران است و تعدادی از معروف‌ترین جاهای دیدنی ایران در این استان قرار دارند. شهر تاریخی و پرآوازه شیراز پایتخت فرهنگی ایران است و با دیدنی‌هایی چون حافظیه، سعدیه، باغ‌های دلگشا و ارم، مجموعه زندیه، مسجد نصیرالملک و نارنجستان قوام مانند نگینی درخشان برای ایرانگردان به حساب می‌آید. آثار تاریخی این استان هم نمادی از ایران به حساب می‌آیند که تخت جمشید، پاسارگاد، آرامگاه کوروش و نقش رستم نمونه‌ای از آن‌ها هستند.

دیدنی های استان فارس
تصویر سمت راست: نقش رستم - تصویر سمت چپ: باغ ارم

استان کرمان

وسیع‌ترین استان ایران با توجه به قدمت تاریخی بسیارش دارای جاهای دیدنی زیادی است. می‌توانید در این استان درختان کهنسال و آبشارهای پرتعدادی را ببینید. باغ شاهزاده ماهان، باغ فتح آباد، گنبد جبلیه، مجموعه گنجعلی خان، کاروان‌سراهایی مانند وکیل، زرتشتیان بم و چهل پایه، مساجد ملک، مظفری و چهل ستون، ارگ بم، ارگ راین، منطقه گندم بریان، دریاچه جوان شهداد، بازارها، تیمچه‌ها، آب انبارها، یخچال‌ها و یخدان‌ها گوشه‌ای از دیدنی‌های استان کرمان هستند.

جاهای دیدنی کرمان
تصویر سمت راست: ارگ بم - تصویر سمت چپ: باغ شاهزاده

استان‌های ساحلی جنوبی خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان

بر کرانه ساحل خلیج نیلگون فارس و دریای عمان، چهار استان زیبای جنوبی با مردمی خونگرم قرار گرفته‌اند. اگر برای ایرانگردی خط ساحلی جنوب را انتخاب کنید بیش از آنچه تصور می‌کنید، دیدنی پیش روی خود دارید. جاهای دیدنی مانند شهر سوخته، زیگورات چغازنبیل، شهر باستانی حریره، شهر زیرزمینی و باستانی کاریز، کوه خواجه، سازه‌های آبی شوشتر، محوطه باستانی شوش، مناطق باستانی، دریاچه و تالاب هامون، شهر خشتی دهانه غلامان، آسیاب بادی مچی، مراکز خرید، پارک دلفین‌ها و پرندگان، مراکز تفریحات آبی مثل مارینا، پارک ساحی سورو، معبد هندوها، پل لاتیدان، کاخ‌ها، قلعه‌ها، کاروا‌ن‌سراها، تالاب بین‌المللی جزیره شیدور، جنگل حرا، دره ستارگان، غار نمکدان، چاه‌های تلا، کشتی یونانی، ژئوپارک قشم، عمارت‌های زیبا و بازارهای محلی. جنوب کشور در خشکی و دریا برای شما دیدنی خواهد بود، چه بر ساحل خلیج و چه در جزیره‌های زیبای جنوبی. قابلیت‌های جنوب کشور باعث شده که شما بتوانید یک تور لوکس را در کنار آب‌های زیبای خلیج داشته باشید.

استان های جنوبی
تصویر سمت راست: شهر سوخته - تصویر سمت چپ: سازه‌های آبی شوشتر

ایرانگردی تجربه‌ای متفاوت و به یاد ماندنی

سرزمین کهنسال ایران با تاریخ پربار و شگفت‌انگیز و طبیعت متنوع و رویایی خود یکی از بهترین مقاصد برای گردشگران داخلی و خارجی به شمار می‌آید. هر گوشه از این خاک در دل خود اسرار بی‌شماری دارد و زیبایی‌های طبیعی و تاریخی ایران به انتظار دیدار شما نشسته‌اند. اگر قصد ایرانگردی دارید و سوالی در ذهن، مشاوران شما در هزار و یک گشت پاسارگاد می‌توانند به شما در پیدا کردن بهترین جواب برای این سوال کمک کنند. با ما تماس بگیرید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

برای دریافت آخرین اطلاعات تورهای داخلی و ایران گردی با ما تماس بگیرید.