جشن انار، اوج زیبایی دانه‌های سرخ

جشن انار

جشن انار، اوج زیبایی دانه‌های سرخ

پاییز برای ما یادآور رنگ‌های حیرت‌انگیز خزان است اما وقتی مشغول طبیعت گردی هستید، ممکن است به مناطقی برسید که سرخی ناب انار خوش‌رنگ‌ترین، رنگ پاییز است. ایران چهار فصل‌مان با توجه به اقلیم مناسب خود، دارای شهرها و روستاهای زیادی است که برای کاشت انار مناسب هستند و باغ‌های متعدد انار در آن‌ها به چشم می‌خورند. ایرانیان از دوران باستان با برپایی جشن‌های آیینی، به پاسداشت طبیعت می‌پردازند که یکی از آنها جشن انار است.

در بین درختان، درخت انار نقش پررنگی در فرهنگ و آیین‌ مردم ایران زمین دارد. درخت انار یکی از 5 درخت مقدس ایران باستان است که به عنوان نمادی برای باروری و جاودانگی شناخته می‌شود. طرح انار را می‌توانید در کاخ تیسفون از دوران ساسانی هم پیدا کنید. نه تنها در گذشته این سرزمین بلکه در زمان حال هم انار یکی از میوه‌های محبوب ایرانیان است که سرخی‌اش، در شب یلدا و دیگر لحظات جلوه‌ای خاص دارد.

چرایی و پیشینه برگزاری جشن انار

مردم ایران از سال‌های بسیار دور و زمانی که باغ‌های انار مملو از میوه‌‌های رسیده می‌شد، با برگزاری جشن انار سپاس خداوند و احترام به طبیعت را به جا می‌آوردند. برخی پیشینه این جشن را مربوط به زمان مادها می‌دانند و عده‎‌ای آن را یکی از رسوم به جامانده از آیین‌های زرتشتی می‌شناسند. به هرحال وقتی به جشن انار رفته‌اید، در جشنی با قدمتی بسیار زیاد حضور دارید؛ جشنی که تاریخ دقیقش را شاید فقط باغ‌های انار بدانند.

شهرهای میزبان جشن انار

مناطق مختلفی از کشورمان هرساله میزبان این جشن هستند. اگر به دنبال شهرها و روستاهایی هستید که جشن انار در آن‌ها شهرت بیشتری دارد، می‌توانید یکی از مناطق زیر را انتخاب کنید:

اورامانات و پاوه کردستان، قزوین، ارسنجان و نی‌ریز و فاروق فارس، بادرود نطنز و شهرضای اصفهان، روستای دورک اناری چهارمحال و بختیاری و روستای انبوه رودبار.

جشن های محلی

جشن انار کردستان، بزرگ‌ترین جشن انار ایران

کردستان زیبا یکی از بهترین میزبانان برگزاری جشن انار در ایران است. در این استان می‌توانید بزرگ‌ترین و احتمالا قدیمی‌ترین جشن انار ایران را شاهد باشید.

منطقه اورامانات محل برگزاری مهم‌ترین جشن انار استان است. اورامانات یکی از زیباترین مناطق کردستان است که چهار روستای این منطقه دیدنی از 25 تا 27 مهر محل برگزاری جشن انار یا “هه‌نار هه‌وارمان” هستند. روستاهای ژیوار، سلین، ناو و بلبر که هر کدام به تنهایی یک جاذبه برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی به حساب می‌آیند، در زمان جشن انار کردستان دیدنی‌تر می‌شوند. روستاهای محل برگزاری جشن انار همگی در زمره روستاهای تاریخی به حساب می‌آیند.

شهر پاوه هم یکی از مناطق کردستان است که باغ‌های انار مرغوبی را در خود جا داده است. بخش زیادی از انار درشت و آبدار پاوه به کشورهای مختلف صادر می‌شود. روستای زردویی محل برگزاری جشن انار پاوه است که می‌توانید جشن انار کردستان را در این روستا هم نظاره‌گر باشید. جشن انار پاوه پس از برداشت انار و در اواسط آبان برگزار می‌شود.

جشن انار کردستان را چه در اورامانات ببینید و چه در پاوه، زیبایی‌هایش را به خاطر خواهید سپرد. کودک و بزرگ، پیر و جوان با شور و شوق در این جشن تماشایی حاضر می‌شوند. انارهای سرخ و رسیده و محصولات مختلفی که از انار به دست می‌آیند مثل رب انار، چاشنی‌ها و آب انار در همه جا به چشم می‌آیند. دختران و پسران کرد با لباس‌های محلی و رنگارنگ خود بر زیبایی این جشن اضافه می‌کنند. لباس محلی مردم کردستان قسمتی از فرهنگ کهن و غنی کردستان است که در جشن انار بر تن مردم این سرزمین دیده می‌شود.

طبیعت زیبا و باشکوه، جلوه‌ای خاص و تماشایی به جشن انار کردستان می‌بخشد. کوهستان‌های سرسبز، روستاهای قدیمی و دیدنی، زنان و مردانی که همیشه دوشاودوش هم مشغول کار هستند همگی به شکرانه میوه پربرکت انار، در جشن انار کردستان دست به دست هم می‌دهند تا زیباترین لحظات حضور خود در کردستان را تجربه کنید.

 جشن انار قزوین

در استان قزوین باغ‌های انار زیادی وجود دارد که وسعت آن‌ها بیشتر از 840 هکتار است. تماشای این باغ‌ها مخصوصا در زمان رسیدن میوه انار، لطف و صفای خاصی دارد. حدود 6800 تن انار از این باغ‌ها به دست می‌آید. اگر دوست دارید جشن انار قزوین را تماشا کنید اواخر مهرماه به بخش رودبار الموت غربی بروید تا به روستای لات برسید. روستای لات یکی از روستاهای مرزی قزوین با گیلان است که بیش از 100 هکتار باغ انار در خود دارد.

معمولا جشن انار قزوین در آخرین جمعه مهرماه برگزار می‌شود. روستای گرمسیری لات در بخش رودبار الموت غربی به داشتن باغ‌های ارگانیک شهرت دارد و همین مساله باعث شده تا انار این روستا طرفداران زیادی داشته باشد. وقتی در جشن انار قزوین حاضر هستید انارهایی با پوستی زرد و دانه‌هایی سرخ و صورتی را می‌بینید.

الموت منطقه‌ای کوهستانی در دامنه جنوبی البرز است که انارستان‌های پربار زیادی را در خود جای داده است. اناری که در اینجا می‌بینید مهارت مردم الموت در کاشت انار را نشان می‌دهد. روستای لات در بخش رودبار الموت غربی قزوین، آخرین روستای این بخش است که در همسایگی گیلان قرار گرفته و جشن انار قزوین در این روستا برگراز می‌شود.

انار

کلام پایانی

انار یکی از میوه‌های نمادین ایران است که درختش دارای حالتی  تقدس‌گونه است. شهرها و روستاهای زیادی در کشورمان دارای باغ‌های انار پرباری هستند. مردم ایران زمین از گذشته‌های بسیار، دور جشن انار را برای سپاس از درگاه خداوند و گرامی داشتن طبیعت برگزار می‌کردند.

اگر علاقه دارید در این جشن قدیمی حضور داشته باشید انتخاب‌های زیادی برای شما وجود دارد. جشن انار کردستان و قزوین دو انتخاب بسیار خوب به حساب می‌آیند تا هم در این جشن حضور داشته باشید و هم به طبیعت گردی بپردازید. اگر برای حضور در جشنواره انار و یا سفر با یک تور لوکس سوالی در ذهن دارید، مشاوران شما در هزار و یک گشت پاسارگاد می‌توانند به شما در پیدا کردن بهترین جواب برای این سوال کمک کنند. با ما تماس بگیرید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

برای دریافت آخرین اطلاعات تورهای فرهنگی-آیینی با ما تماس بگیرید.