جنگل ابر، بر فراز ابرها بایستید

جنگل ابر

جنگل ابر، بر فراز ابرها بایستید

یکی از محبو‌ب‌ترین مناظری که انسان‌ها به آن علاقه دارند قرار گرفتن بر فراز ابرها است. شاید این مساله به آرزوی پرواز که یکی از قدیمی‌ترین آرزوهای بشر به حساب می‌آید بی‌ارتباط نباشد. حس بی‌نظیر ایستادن در مکانی که از آن به اقیانوسی تمام‌نشدنی از ابرهای لطیف و متراکم نگاه می‌کنید، بیشتر شبیه یک رویا است. رویایی زیبا که امکان برآورده شدن آن در سرزمین دوست‌داشتنی ایران وجود دارد. کشور ما با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی خود دارای چندین اقیانوس ابر سحرانگیز است.

جنگل ابر، اقیانوس ابر یا دریای ابر به پدیده‌ای طبیعی گفته می‌شود که طی آن ابرها در سطحی پایین‌تر از سطح زمین قرار می‌گیرند. دلایل مختلفی برای به وجود آمدن چنین مناطقی وجود دارد که به مسایل جغرافیایی، تغییرات ارتفاع و فشار و اقلیم آب و هوایی مرتبط هستند.

بی‌اغراق می‌توان گفت زمانی که در جنگل ابر هستید قسمتی از عمر رفته شما به حساب نمی‌آید. وقتی در جنگل ابر هستید گویا در جهانی دیگر حضور دارید. بر فراز ابرها هستید و افق پیش روی‌تان سرشار از سپیدی وصف‌ناپذیر ابرها است. با هم نگاهی به چند اقیانوس ابر معروف و حیرت‌انگیز کشورمان می‌اندازیم.

جنگل ابر شاهرود، رویایی از جنس ابرهای سپید

یکی از زیباترین مناظر طبیعی ایران برای گردشگران داخلی و خارجی، جنگل ابر شاهرود است. زمانی که در جنگل ابر هستید گویا در محل پیوند آسمان و زمین قرار دارید. محلی شبیه رویایی از جنس ابرهای سپید که شما را به یکی از زیباترین سفرها‌ی‌تان می‌برد. تجربه سفر به جنگل ابر برای همه مسافران تجربه‌ای خاص و متفاوت است.

جنگل ابر شاهرود در هر فصلی از سال زیبایی‌های بی‌نظیری را به شما هدیه می‌دهد. چه در فصل بهار و تابستان و چه در فصل خزان، این جنگل شاهکاری از دیدنی‌ترین مناظر طبیعی به حساب می‌آید. برای دیدن جنگل ابر و دریای لطیف ابرها که همه جا را فرا گرفته‌اند بهتر است از اوایل اردیبهشت تا اوایل پاییز و نهایتا ماه آبان راهی این منطقه شوید. معمولا سه روز در هفته این منطقه شاهد به وجود آمدن جنگل ابر است که در طول روز زیبایی حیرت‌انگیزی به جنگل می‌بخشد.

جنگل ابر شاهرود یکی از زیباترین و کهن‌ترین قسمت‌های جنگل‌های هیرکانی است. جنگلی بازمانده از دوره سوم زمین‌شناسی و زمانی حدود 40 میلیون سال پیش. این جنگل یکی از شناخته شده‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران است که برای رسیدن به آن باید به مرز دو استان‌ سمنان و گلستان بروید. جنگل ابر در جایی به وجود آمده که دو اقلیم متفاوت آب و هوایی به یکدیگر می‌رسند. ناحیه کم‌فشار دشت گرگان از سمت استان گلستان و ناحیه پرفشار منطقه ابر، در باریک‌ترین قسمت از رشته کوه‌های البرز به هم می‌رسند. این منطقه مرز دو ناحیه جنگلی و نیمه بیابانی به حساب می‌آید. وسعت جنگل ابر 35 هزار هکتار است که در مرز گلستان و سمنان گسترده شده است. میزان بارندگی سالانه بین 400 تا 500 میلی‌لیتر است و در بیشتر مواقع سال هوای خنک و سردی دارد.

جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر، پوشش گیاهی متنوع و کمیاب

زمانی که در جنگل ابر هستید در اطراف شما گیاهان بسیار متنوع و کمیابی وجود دارند که حتی علاقه‌مندان به گیاه‌شناسی را از کشورهای دیگر جهان به این منطقه می‌کشانند. اینجا یکی از غنی‌ترین بانک‌های گیاهان دارویی ایران به حساب می‌آید. اگر با گیاهان مختلف مثلا گیاهان دارویی آشنایی دارید این جنگل برای شما مانند موزه گیاه‌شناسی جذاب و دیدنی خواهد بود. جنگل ابر میزبان 85 گونه گیاه مختلف است که در محیط مناسب این منطقه به بهترین حالت پرورش یافته‌اند. در این جنگل گونه‌های حیوانی مختلف و متنوعی هم به زندگی ادامه می‌دهند. از خرس قهوه‌ای و گرگ و پلنگ گرفته تا انواع پرندگان مانند عقاب و شاهین و قرقاول.

جنگل ابر دارای چشمه‌هاو آبشارهای پرشماری است که اگر مشغول طبیعت‌گردی هستید دیدار از آن‌ها برای‌تان جذاب خواهد بود. ده‌ها آبشار در دل این جنگل وجود دارد که آبشارهای آلوچال و دالان بهشت معروف‌ترین آن‌ها هستند. از جمله چشمه‌های معروفی که اینجا می‌توانید ببینید می‌توان به چشمه‌های ترش‌، شاه‌پسند و قطری اشاره کرد. اطراف چشمه ترش یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای علاقه‌مندان به تور کمپی است.

یکی دیگر از دلایل خاص بودن جنگل ابر شاهرود مربوط به این مساله است که این جنگل در دسته جنگل‌های کمیاب اکوتن قرار دارد. اکوتن به محل برخورد دو اقلیم مختلف گفته می‌شود که این مناطق مرز میان‌بند دو اقلیم به حساب می‌آیند. جنگل ابر که در مرز دو استان گلستان و سمنان قرار دارد به عنوان مرز میان‌بند دو اقلیم جنگلی و نیمه بیابانی شمرده می‌شود. قرار گرفتن در این مرز که محل تلاقی دو اقلیم متفاوت است باعث شده شده تا تغییرات آب و هوایی در پوشش گیاهی اثر خاصی داشته باشند، مثلا در اینجا هم درختان سوزنی برگ وجود دارند و هم درختان پهن برگ. این موضوع حتی بر روی گونه‌های حیوانی منطقه هم تاثیرگذار است.

اگر از علاقه‌مندان به روستاگردی هستید در سفر به جنگل ابر می‌توانید از روستاهای مختلفی بازدید کنید. نزدیک‌ترین روستاها روستای ابر و روستای شیرین‌آباد هستند. عکاسی در اینجا حتی اگر آماتور هم هستید لطف خاص خود را دارد. مناظر این منطقه چنان چشم‌نواز هستند که می‌توانند بهترین سوژه برای عکس‌های شما باشند. پرنده‌نگری یکی از تفریحات مورد علاقه دوست‌داران پرندگان است که جنگل ابر با توجه به تنوع گونه‌های پرندگان محل مناسبی برای این کار به حساب می‌آید.

cloud forest shahrood

درفک، کوهستان فرشتگان

کوهستان رویایی درفک را هیچ مسافری از یاد نخواهد برد. وقتی در منطقه عمارلوی شهرستان رودبار گیلان هستید می‌توانید راهی این کوهستان زیبا و خاطره‌انگیز شوید. با عبور از میان جنگلی انبوه و دشت‌هایی سرسبز، به قله درفک می‌رسید. همان‌طور که می‌بینید درفک منطقه‌ای بسیار مناسب برای طبیعت‌گردی و برگزاری تور کمپی است. درباره نام این کوهستان و قله دو نظر وجود دارد. طبق نظر اول درفک به معنی آشیانه نوعی عقاب است. نظر دوم این نام را در ارتباط با قوم دربیک که در گذشته ساکن منطقه بودند می‌داند.

اگر به قله 2700 متری درفک صعود کنید منظره منحصربه‌فردی را می‌بینید. این قله‌ آتشفشانی دارای حالتی کاسه‌ای شکل است که در خود غاری یخی دارد. این غار یخی که 100 متر طول دارد منبع تامین آب دامدارانی است که در بهار و تابستان در این منطقه ساکن هستند. کلبه‌هایی که می‌بینید هم مربوط به همین دامداران است. در سمت شمالی قله دیواره‌ای آهکی و 500 متری می‌بینید که به طرزی عجیب در این مکان قرار گرفته است. چنین دیواری را فقط در درفک پیدا می‌کنید.

گاهی ابرهایی که به سمت قله می‌آیند و به خط‌الراس درفک می‌رسند در همین مکان جمع می‌شوند و منظره فوق‌العاده‌ زیبایی را به وجود می‌آورند. ابرهایی که از صعود به قله بازمانده‌اند و در پای آن ایستاده‌اند اقیانوسی از ابر را به وجود می‌آورند که منظره حیرت‌انگیز را به وجود می‌آورند.

جنگل ابر درفک

سوباتان، ییلاقی بهشتی

سفر به سوباتان شما را به یکی از زیباترین مناطق ییلاقی گیلان و ایران می‌برد. سوباتان زیبا در نزدیکی تالش، سرشار از زیبایی‌های چهارفصل است که برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی و تور کمپی مانند بهشت است. هنوز تیرهای برق و لوله‌های گاز وارد این منطقه بکر و دست‌نخورده نشده‌اند. کلبه‌های چوبی و کاهگلی مردم بومی و سیاه‌چادرهای عشایر، محل زندگی ساکنان این بهشت زمینی است. دشت‌ها و چمنزارهای سرسبز مخصوصا دشت شقایق، درختان سر به فلک کشیده، چشمه‌ها، دریاچه و آبشار طبیعت سوباتان را شبیه رویا ساخته‌اند. هزاران سال است که سوباتان میزبان زندگی بشر بوده و آرامستان‌های چند هزار ساله این منطقه گواهی بر این مساله هستند. غار گنج‌خانه که مردم بومی افسانه‌های زیادی درباره‌اش می‌گویند، پارک جنگلی طبیعی آلچالق، دریاچه نئور، چشمه باتمان بلاق، آبشار ورازان، گودال‌های سنگی کاندی کت، قلعه سلسال، موزه مردم‌شناسی عشایری و بازارچه سنتی از دیگر دیدنی‌هاس سوباتان هستند.

چشم‌انداز آرامش‌بخش اقیانوس ابر سوباتان یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌هایی است که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. ارتفاع این منطقه بین 1900 تا 2500 متر است و یکی از بهترین ییلاقات گیلان به حساب می‌آید. خود را در ییلاقی بکر و دست‌نخورده تصور کنید که دشت‌ها، جنگل‌هایی با درختان کهنسال و تنومند و هر چه از زیبایی‌های طبیعی بخواهید دوروبرتان را فرا گرفته است. ناگهان در میان این حجم از زیبایی، خود را در میان اقیانوسی از ابر پیدا می‌کنید و بی‌گمان یکی از رویایی‌ترین مناظر زندگی‌تان را خواهید دید. تجربه چنین حضوری در طبیعت بکر و زیبا، هر گردشگر علاقه‌مند به طبیعت را به سوباتان می‌کشاند.

جنگل ابر سوباتان

اوپرت، اقیانوس ابر در مرز جنگل و کویر

روستای زیبای اوپرت در جنوبی‌ترین نقطه مازندران یکی از شگفت‌انگیزترین جاهایی است که می‌توانید اقیانوس ابر را تماشا کنید. ارتفاعات اوپرت مرزی است که در آن جنگل‌های مازندران به پایان می‌رسند و بعد از آن مناطق کویری سمنان آغاز می‌شوند. این خصوصیت مرزی و تغییر اقلیم به تنهایی جذابیت زیادی دارد. به این جذابیت، طبیعت زیبای اوپرت را هم اضافه کنید. منطقه‌ای ییلاقی با آب و هوای مناسب که فرصت رویش انواع گیاهان را پدید آورده است. چشمه‌ها و آبشارهای پرتعداد، مراتع سرسبز و جنگل زیبا اینجا را به مکانی ایده‌آل برای طبیعت گردی و برگزاری تور کمپی تبدیل کرده است.

زمانی که بر فراز اقیانوس ابر در اوپرت فراموش‌نشدنی هستید، جنگل و کویر هم در جایی که ایستاده‌اید یکدیگر را در آغوش کشیده‌اند. اینجا مجموعه بی‌نظیری از جاذبه‌های طبیعی را لمس خواهید کرد و جز شکوه و زیبایی نخواهید دید. کوه چون سدی استوار به ابرها اجازه عبور نمی‌دهد و یکی از زیباترین مناظر اقیانوس ابر ایران را به وجود می‌آورد. اقیانوسی از ابر در مرز جنگل زیبای هیرکانی و کویر، خاطره‌ای است که هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود.

جنگل ابر اپرت

تجربه‌ای متفاوت در اقیانوسی از ابرها

سفر به جنگل ابر یکی از متفاوت‌ترین سفرهای هر گردشگری به حساب می‌آید. تجربه لمس یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی که کلمات برای توصیف آن کافی نیستند. اقیانوسی بی‌پایان از ابر که زیر پای شما قرار گرفته و تا چشم کار می‌کند این اقیانوس گسترده شده است. منظره‌ای افسون‌گر که در چند منطقه ایران زیبا قابل تماشا است.

چنین سفری برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و تور کمپی یک سفر ایده‌آل به حساب می‌آید، اما اگر شما به تور لوکس علاقه دارید هم می‌توانید راهی مناطقی شوید که با داشتن هتل و سایر امکانات مناسب، ضمن دیدن اقیانوس ابر از تور لوکس خود هم لذت ببرید. سفر به اقیانوس ابر تجربه بی‌نظیری است، اگر درباره این سفر فراموش‌نشدنی سوالی در ذهن دارید مشاوران شما در هزار و یک گشت پاسارگاد می‌توانند به شما در پیدا کردن بهترین جواب برای این سوال کمک کنند. با ما تماس بگیرید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

برای دریافت آخرین اطلاعات تورهای کمپی با ما تماس بگیرید.