ایرانگردی، استان‌های سواحل شمالی

ایرانگردی - سواحل شمالی

ایرانگردی، استان‌های سواحل شمالی

بریم شمال

هر سال میلیون‌ها گردشگر با جمله دوکلمه‌ای “بریم شمال” راهی استان‌های حاشیه دریای خزر می‌شوند. سفر به استان‌های گلستان، مازندران و گیلان که به نام شمال شناخته می‌شوند، یکی از جذاب‌ترین سفرها برای بسیاری از ایرانیان است. استان‌های حاشیه دریای خزر که در پناه رشته‌کوه البرز قرار گرفته‌اند مقصد مناسبی برای افرادی است که در جستجوی آرامش و لحظاتی خالی از دغدغه هستند. شاید علاقه‌مندی به ایرانگردی برای بسیاری از افراد بعد از این سفر اتفاق افتاده باشد.

مسافرت به شمال از ابتدای جاده آغاز می‌شود و نیازی نیست برای لذت بردن منتظر رسیدن به مقصد ماند. مسافران این سفر چه از یکی از جاده‌های زیبای منتهی به شمال کشور به مقصد برسند یا به وسیله هواپیما و قطار، از لحظه لحظه سفر خود لذت خواهند برد. تجربه سفر به استان‌های حاشیه دریای خزر هیچگاه تکراری و خسته کننده نخواهد شد و بسیاری از افراد به دفعات راهی سفر به شمال کشور می‌شوند. این سه استان با داشتن امکانات مناسب، مقصد مناسبی برای برگزاری تور داخلی هستند. امکان برگزاری انواع تور از تور لوکس گرفته تا اقامت به صورت بومگردی در شمال کشور وجود دارد.

گلستان، گنجینه‌ زیبای شمال ایران

استان زیبای گلستان در ساحل شرقی دریای خزر گنجینه‌ای ارزشمند و تماشایی برای هر ایرانگردی در خود دارد. طبیعت زیبای این منطقه از کشورمان به راستی شایسته نامی چون گلستان است. تاریخ کهن گلستان ایران هم دست کمی از زیبایی‌های طبیعی‌اش ندارد. کهن‌ترین آثار کشف شده کشور از دوران نوسنگی، در غارهای این استان به دست آمده است که حکایت از دیرینگی هفت هزارساله زندگی انسان در این سرزمین دارد.

طبیعت گلستان، رویایی سرشار از آرامش و زیبایی

طبیعت‌گردی در جنگل‌های حیرت‌آور و بکر هیرکانی با زیبایی‌های تمام نشدنی‌اش و حضور در دامان طبیعتی که هر گوشه‌اش منظره‌ای وصف‌ناپذیر را به شما هدیه می‌دهد، شما را به دل رویایی از جنس طبیعت می‌برد. وقتی در تور داخلی هستید و در طبیعت گلستان حضور دارید همه دغدغه‌ها را از یاد خواهید برد. شاید تنها سوالی که در ذهن‌تان به وجود آید این است که آیا قبل از من، کسی اینجا بوده است؟ جنگل‌های کهن‌سال هیرکانی شما را به اوج زیبایی می‌برند. هنگامی که مشغول قدم زدن در آن‌ها هستید هر لحظه چشم‌اندازی بی‌نظیر پیش چشم‌تان قرار می‌گیرد. درختان سر به فلک کشیده، تنوع گیاهی و جانوری بسیار بالا، آبشارهای دیدنی مانند کبودوال، لوه، رنگو، شیر‌آباد، سرخو و تل‌انبار و بسیاری از جلوه‌های رویایی طبیعت در جنگل‌ها و پارک‌های ملی گلستان دیده می‌شوند.

معروف‌ترین جاذبه طبیعی این استان پارک ملی گلستان است. یکی از 50 ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. زمانی که در پارک ملی گلستان هستید به یاد داشته باشید که اینجا ارزشمندترین منطقه کشور از لحاظ تعداد و تنوع گونه‌های حیات گیاهی و جانوری است. منطقه حفاظت شده جهان‌نما که به نام بام گلستان هم شناخته می‌شود بعد از پارک ملی گلستان وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده استان است. جهان‌نما منطقه‌ای با ارتفاع بالا و سرشار از زیبایی است که جنوبی‌ترین جنگل‌های استان گلستان در آن قرار گرفته‌اند. در جنگل توسکستان به خوبی متوجه تعداد بالای درختان توسکا در مقایسه با درختان دیگر مانند بلوط و اورس می‌شوید. اگر در زمان مناسب راهی ارتفاعات جنگل توسکستان شوید منظره حیرت‌آور اقیانوس مه شما را به جهانی دیگر خواهد برد. دو پارک جنگلی دیدنی دیگر گلستان، پارک‌های جنگلی ناهارخوران و النگدره هستند. اگر تمایل دارید در جنگل‌هایی چهل میلیون ساله پیاده‌روی کنید سری به پارک ناهارخوران بزنید. النگدره به عنوان پارک جنگلی شاخص شمال کشور و یکی از هفت منطقه نمونه گردشگری ایران، دیدنی‌های بسیاری را در خود دارد. مناظر پاییزی این پارک در نوع خود بی‌نظیر هستند.

دیدنی های استان گلستان
تصویر سمت راست: آبشار کبودوال - تصویر سمت چپ: جنگل های هیرکانی

گلستان، میراث‌دار تاریخ هفت هزار ساله

همان‌طور که اشاره شد باستان‌شناسان قدیمی‌ترین آثار دوره نوسنگی ایران را در استان گلستان به دست آورده‌اند. همین نکته شما را به پیشواز تاریخی پربار و اسرارآمیز خواهد برد. گلستان دارای آثار باستانی بسیاری است که هر کدام یادگاری از دوران شکوه سلسله‌ای در تاریخ است. مشهورترین اثر تاریخی استان گلستان، بلندترین برج آجری جهان است. برج هزار ساله گنبد کاووس با 72 متر ارتفاع و با شکلی خاص که توسط کاووس بن وشمگیر در سال 375 خورشیدی ساخته شد، نماد استان گلستان به حساب می‌آید. درباره دلیل ساخت گنبد کاووس نظریات مختلفی وجود دارد. محتمل‌ترین نظریه برج را آرامگاه کاووس می‌داند. هر چند اینکه گنبد کاووس نوعی رصدخانه بوده یا اینکه تنها نمادی از دوران حکمرانی کاووس است هم دور از ذهن نیستند.

گورستان خالدنبی یکی از جاهای دیدنی گلستان است. در این مکان گورهایی چند هزارساله و احتمالا مربوط به دوران پارینه سنگی را خواهید دید که هنوز پاسخ قطعی درباره چیستی مجسمه‌های نمادین روی گورها پیدا نشده. در این مجموعه بقعه آخرین پیامبر پیش از ظهور اسلام به نام خالدنبی و دو تن از یارانش هم وجود دارد. با حرکت به سمت مینودشت به تپه باستانی بازگیر می‌رسید. این تپه 6000 ساله آثاری از دوران مس تا مفرغ، آهن، برنزی، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان را در خود جای داده است. شهر باستانی جرجان یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران از دوران ساسانیان تا حمله مغول است که دارای خیابان‌های سنگ‌فرش، سیستم آبرسانی و فاضلاب شهری بود. دیوار جرجان یا دیوار گرگان که با آجر سرخ ساخته شده و به مار سرخ هم شهرت داشت، برای محافظت از شهر توسط ساسانیان ساخته شده بود. دیوار جرجان بعد از دیوار چین ،طولانی‌ترین دیوار دفاعی جهان است. مسجد جامع گرگان در دوران سلجوقیان بنا شد و تنها بازمانده فعلی آن از هزار سال پیش و زمان ساختش، مناره 10 متری آجری و استوانه‌ای شکل آن است.

دیدنی های گلستان
تصویر سمت راست: گنبد کاووس - تصویر سمت چپ: ترکمن صحرا، خالد نبی

مازندران، گردشگرپذیرترین استان ایران

استانی که به عنوان گردشگرپذیرترین استان ایران شناخته می‌شود بدون شک سرشار از انواع جاذبه‌ها و دیدنی‌ها است. مازندران نگین سبزی در ساحل جنوبی بزرگ‌ترین دریاچه جهان است که سمت دیگرش را رشته کوه‌های مرتفع البرز دربرگرفته‌اند. طبیعت استان از خط ساحلی دریای خزر گرفته تا جنگل‌های هیرکانی و هر چه در بین این دو قرار گرفته، به مازندران جلوه‌ای بی‌بدیل از هوش‌رباترین چشم‌اندازهای طبیعی بخشیده است.

آب و هوای معتدل در کنار وجود زمین‌های حاصل‌خیز و منابع آبی بسیار باعث شده تا بشر از زمان بسیار دور ساکن این قسمت از ایران باشد. یافته‌ها نشان می‌دهند که انسان از 75 هزار سال پیش در این منطقه سکونت داشتند و تمدن شهری حداقل از 6 هزار سال پیش در مازندران وجود داشته است. از اینرو مازندران یکی از برترین پایگاه‌های باستان‌شناسی در خاورمیانه شمرده می‌شود. استانی با چنین قابلیت‌هایی همواره مورد توجه علاقه‌مندان به ایرانگردی است و انواع تور داخلی از بومگردی گرفته تا تور لوکس در آن برگزار می‌شود.

طبیعت حیرت‌آور بین خزر و البرز

طبیعت‌گردی در مازندران کار سختی نیست و شما می‌توانید با طی کردن مسیر کوتاهی خود را در آغوش طبیعت ببینید. در اینجا تعدادی از جاهای دیدنی مازندران را با هم مرور می‌کنیم. جاذبه بسیار مهم مازندران برای گردشگران پرشمارش، ساحل زیبای خزر است. قسمتی از بهترین لحظات سفر میلیون‌ها مسافر مازندران، در کنار دریای خزر و بر روی ماسه‌های ساحل رقم می‌خورد. یکی از پرآوازه‌ترین جاذبه‌های طبیعی مازندزان برای هر ایرانگردی کوه دماوند است که قله‌اش مرتفع‌ترین نقطه ایران است. کوه دماوند در اسطوره‌های ایرانی هم دارای جایگاهی مهم است. در نزدیکی کوه دماوند چشمه‌های آبگرم لاریجان قرار دارند که همیشه مورد توجه عده‌ای از گردشگران هستند. در بخش چهاردانگه ساری یکی از کم‌نظیرترین چشمه‌های پلکانی تراورتنی جهان قرار دارد که باداب سورت نام دارد. آب چشمه باداب سورت  بسیار شور است. چشم‌انداز خیره کننده باداب سورت یکی از خاص‌ترین مناظر مازندران است. یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای پدیده خارق‌العاده جنگل ابر، استان مازندران است. فیلبند و اوپرت برای این کار بسیار مناسب هستند. مازندران دارای منابع آبی بسیاری است و همین مساله باعث وجود داشتن چشمه‌ها و آبشارهای بسیاری در این استان شده است. چشمه‌هایی مانند دیوچشمه کجور، قرمرض نکا و آبشارهایی چون آب‌پری، ترا، قلعه دختر و شاهان‌دشت. دریاچه‌های معروف مازندران عبارتند از دریاچه ارواح، ولشت، الیمالات، شورمست و ساهون. جنگل‌ها، پارک‌های جنگلی و دیدنی‌های طبیعی استان مازندران برای ایرانگردی آنقدر زیاد است که نیاز به گفتن بیش از این نیست.

جاهای دیدنی مازندران
تصویر سمت راست: نوشهر - تصویر سمت چپ: جاده چالوس

مازندران، سکونت‌گاه دیرینه انسان

مازندران با پیشینه تاریخی بسیار در زمینه سکونت انسان و دارابودن تمدن، آثار باستانی را در خود جای داده است. گواه سکونت انسان در این استان در غارهای هوتو، کمربند و گمیشان در اطراف بهشهر پیدا شده که همگی به دوران پیش از تاریخ بازمی‌گردند. گوهرتپه، تپه‌ای انسان‌ساز است که محل زندگی انسان‌هایی بود که از غارهای فوق بیرون آمده بودند. گوهرتپه مکانی ارزشمند است و به عنوان یکی از استقرارگاه‌های دوران پیش از تاریخ ایران به حساب می‌آید. تپه شورکا در جویبار، تپه کلار در کلاردشت، تپه قلعه کتی بابلسر، تپه سنگر ساری  و تپه یوزباشی قائمشهر از دیگر تپه‌های باستانی مازندران هستند.

مازندران دارای قلعه‌های باستانی قابل توجهی است، مانند قلعه زیبای کنگلو که از دوران ساسانیان بر جای مانده است، قلعه کهرود که دژ تابستانی بسیاری از پادشاهان مازندران بود، قلعه ملک کیومرث، قلعه کتی، قلعه پولاد، قلعه ملک بهمن و قلعه سپید. یکی از غارهای اسرارآمیز و دست‌ نیافتنی مازندران غار اسپهبد خورشید است، این غار برای اسپهبدان طبرستان دژی طبیعی بود که همواره مورد استفاده آنان قرار می‌گرفت. در مازندران تعداد بسیاری آتشکده، کاخ، قلعه، برج، پل، گورستان و دیگر آثار باستانی وجود دارد که برای هر ایرانگردی دیدنی و قابل اعتنا است. از دیگر آثار تاریخی استان می‌توان به باغ عباس آباد بهشهر اشاره کرد که یکی از برترین و بزرگ‌ترین باغ‌های ایرانی است که از دوره صفویان به جا مانده است. مجموعه تاریخی فرح‌آباد ساری هم یکی از اماکن دیدنی دوران صفوی است. پل ورسک یکی از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن سراسری ایران است. این پل خاطره‌انگیز با ساده‌ترین وسایل مثل دریل دستی و دینامیت بر روی دهانه 66 متری ساخته شد و با کف دره 110 متر فاصله دارد.

دیدنی های مازندران
تصویر سمت راست: پل ورسک - تصویر سمت چپ: باداب سورت

گیلان سرسبز و دوست داشتنی

نام گیلان که می‌آید همراه خود سرسبزی، زیبایی، آرامش و کلمات دیگری را در خیال طنین‌انداز می‌کند. سفر به گیلان همیشه جذاب است، این استان زیبا یکی از مقاصد مهم ایرانگردی است که مسافرانش را به دل جنگل‌های انبوه، تاریخ غنی، غذاهای خوشمزه و … می‌برد. حضور در میان این همه زیبایی، جان هر ایرانگردی را تازه می‌کند.

تجربه لحظاتی ناب در طبیعت افسون‌گر

گیلان با داشتن 220 کیلومتر ساحل، جنگل‌ها، دریاچه‌ها، تالاب‌ها و رودها یکی از زیباترین استان‌های ایران به حساب می‌آید. پارک جنگلی سراوان با موزه میراث روستایی، جنگل گیسوم تالش، پارک جنگلی سیاه‌ داران تالش و جنگل دیلمان تعدادی از جنگل‌های باشکوه و زیبای استان هستند. تالاب انزلی مشهورترین تالاب گیلان و از مهم‌ترین تالاب‌های جهان است و به غیر از آن تالاب‌های بسیاری مانند استیل، جوکندان، سلکه، امیرکلایه و زربیجار هم وجود دارند. دریاچه‌های سراوان و سقالسکار هم از جاهای دیدنی گیلان برای ایرانگردی هستند.ییلاقات فوق‌العاده زیبای ماسال،اولسبلانگاه، سوباتان، جواهردشت، هلودشت و دیلمان هوش از سر هر ایرانگردی می‌برند و لحظاتی سرشار از آرامش برایش به ارمغان می‌آورند. در دل شهرهای گیلان هم می‌توان از جاذبه‌های طبیعی بهره برد مثلا وقتی در لاهیجان هستید در کنار استخر شهر، شیطان کوه قرار دارد، کوهی که از همه جای شهر خودش را به شما نشان خواهد داد. سوسن چلچراغ یکی از کمیاب‌ترین گیاهان جهان است که تنها در روستای داماش گیلان و لنکران جمهوری آذربایجان یافت می‌شود. با حضور به موقع در روستای داماش از توابع رودبار فرصت تماشای این گل خارق‌العاده را خواهید داشت.

جاهای دیدنی گیلان
تصویر سمت راست: ماسال - تصویر سمت چپ: ساختمان شهرداری رشت

غنای تاریخ در بارانی‌ترین استان ایران

از تاریخ پربار گیلان نشانه‌های بسیاری در دست است. یافته‌های تپه مارلیک که متعلق به دوره مادها است یکی از آن‌ها است. از تپه سه هزار ساله مارلیک آثار ارزشمندی از طلا و نقره و دیگر آثار به دست آمده که تعدادی از آن‌ها دارای شهرت جهانی هستند. در حوالی فومن به دژی شکست‌ناپذیر در ارتفاعات جنگلی می‌رسید که قلعه رودخان نام دارد. نخستین بنای قلعه مربوط به دوران ساسانیان است و بعد از آن بنا چندین بار مورد مرمت قرار گرفته است. یکی از دیدنی‌های تاریخی تالش گیلان، قلعه لیسار است. این دژمستحکم بر روی صخره‌ای سنگی و با 4 کیلومتر فاصله از دریا ساخته شده است. روستای پرآوازه ماسوله با پیشینه سکونتی 800 تا 1000 ساله و معماری منحصربه‌فرد یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی گیلان است. کاخ زمستانی سردار امجد در شهر تالش یکی از دیدنی‌های شهر است. قدمت این کاخ به زمان قاجاریه برمی‌گردد. کاروان‌سرای تی تی در شهرستان سیاهکل توسط عمه یکی از شاهان صفوی ساخته شد و در زمان خود مورد تردد بسیار بود. اگر به شهر لنگرود رفتید از پل خشتی شهر هم دیدن کنید. زمان ساخت پل دقیقا مشخص نیست و احتمالا در دوره صفویه ساخته شده است. در لنگرود می‌توانید از خانه منجم‌ باشی که از خاندان‌های بزرگ شهر بود هم دیدن کنید. میدان شهرداری رشت هم که سال‌ها است در مرکز شهر قرار دارد، حال و هوای دلچسب خود را دارد.

سفر به گیلان
تصویر سمت راست: ماسوله - تصویر سمت چپ: غذاهای گیلانی

سفر به شمال، پرتکرارترین سفر ایرانیان

با توجه به طبیعت حیرت‌انگیز شمال که دریا و جنگل نماد آن هستند و تاریخ غنی و پیشینه بسیار بالای سکونت انسان در این مناطق، سفر به استان‌های حاشیه خزر همیشه دوست داشتنی و جذاب خواهد بود. فراهم بودن امکانات مناسب برای برگزاری تور داخلی از تور لوکس گرفته تا اقامت به صورت بومگردی، یکی دیگر از دلایل محبوبیت سفر به استان‌های حاشیه دریای خزر است. این دلایل در کنار هم باعث شده‌اند تا سفر به شمال ایران یکی از پرتکرارترین سفر مردم کشورمان باشد. دیدنی‌های سه استان شمالی بسیار بیشتر از آن است که بیشتر مردم تصور می‌کنند. اگر در این رابطه سوالی دارید مشاوران شما در هزار و یک گشت پاسارگاد می‌توانند به شما در پیدا کردن بهترین جواب برای این سوال کمک کنند. با ما تماس بگیرید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

برای دریافت آخرین اطلاعات تور استان‌های شمالی ایران با ما تماس بگیرید.