شب یلدا، پیروزی روشنایی بر تاریکی

شب یلدا

شب یلدا، پیروزی روشنایی بر تاریکی

شب یلدا یکی از خاطره‌انگیزترین شب‌ها برای ایرانیان است. شبی که گرما را از بزرگان خانواده، روشنایی خورشید را از سرخی انار و کلام جانبخش و ماندگار را از حافظ و سعدی به یادگار می‌گیرد. یلدا همچون نوروز یکی از آیین‌های کهن ایران است که قرن‌ها است با زندگی مردم آمیخته شده و بخشی از هویت ملی ایرانی را شکل داده است.

این جشن کهن با غروب آخرین روز پاییز آغاز می‌شود و با برآمدن خورشید نخستین روز زمستان پایان می‌یابد. هزاران سال است که این شب به عنوان نمادی از پیروزی روشنایی بر تاریکی گرامی داشته می‌شود. گستره برگزاری جشن شب یلدا فراتر از مرزهای ایران است و در حوزه وسیع فرهنگی ایران این جشن برگزار می‌شود.

شب یلدا به چه معنا است و از چه زمانی این شب جشن گرفته می‌شود؟

یلدا کلمه‌ای است که برخی آن را کلمه‌ای اوستایی می‌دانند و برخی دیگر معتقدند این واژه ریشه در زبان سریانی دارد و در این زبان به معنای زایش است. در آیین مهرپرستی یا میتراییسم که پیش از آیین زرتشت وجود داشت در این شب، میلاد خدای خورشید اتفاق افتاده است و مهر یا میترا به جهان برمی‌گردد. ابوریحان بیرونی معتقد است از این جهت برای نام‎‌گذاری این شب، از کلمه یلدا یا همان زایش استفاده شده که زایش خورشید به این شب نسبت داده شده است.

اقوام آریایی در گذشته دور به این نکته پی بردند که آخرین روز پاییز، طولانی‌ترین شب سال را به دنبال دارد و بعد از آن روزها طولانی‌تر می‌شوند. برای مردم کشاورز و دامدار گذشته، خورشید نقشی اساسی در زندگی و کار داشت. علاوه بر این خورشید نمادی از نیکی و قدرت اهورایی به حساب می‌آمد و به همین ترتیب، تاریکی نمادی از اهریمن شمرده میشد. در ایران باستان باور بر این بود که آخرین شب پاییز که طولانی‌ترین شب سال است بیشترین زمان حضور اهریمن را به همراه دارد و شبی شوم و نحس است. ایرانیان برای دورکردن اهریمن و تاریکی دور هم جمع می‌شدند و این شب را با نوشیدن و شادی در کنار هم می‌گذراندند. انواع میوه‌های تازه و خشک و آجیل‌های متنوع هم در کنار دیگر خوراکی‌ها در سفره‌ها چیده میشد. شب یلدا به این ترتیب به صبح می‌رسید و با طلوع خورشید، شکست اهریمن پدیدار می‌گشت.

در دوران هخامنشیان و زمان فرمانروایی داریوش یکم، شب یلدا به صورت رسمی در گاهشمار و تقویم ایران وارد شد. این اتفاق در سال 502 پیش از میلاد  رقم خورد و بیش از 2500 سال که شب یلدا در گاهشمار رسمی ایران حضور دارد. البته از قرن‌ها پیش از آن، شب یلدا برای مردم ایران وجود داشت و جشن شب یلدا، یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانیان است.

این جشن کهن با غروب آخرین روز پاییز آغاز می‌شود و با برآمدن خورشید نخستین روز زمستان پایان می‌یابد. هزاران سال است که این شب به عنوان نمادی از پیروزی روشنایی بر تاریکی گرامی داشته می‌شود. گستره برگزاری جشن شب یلدا فراتر از مرزهای ایران است و در حوزه وسیع فرهنگی ایران این جشن برگزار می‌شود.

آداب شب پرخاطره یلدا

شب یلدا برای همه ما شبی به یادماندنی است و سرشار از خاطراتی زیبا از زمان کودکی تا اکنون. شبی که معمولا بزرگان خانواده میزبان هستند و سفره‌ای می‌گسترند که مهر و صفایش همیشه به یاد می‌ماند.

شعرخوانی در شب یلدا

بزرگان شعر ایران هم در این شب حضوری پررنگ دارند، مخصوصا فردوسی و حافظ و بعد از آن‌ها سعدی. در خانه‌های زیادی میزبان و مهمانان به شاهنامه‌خوانی مشغول می‌شوند و در خانه‌های دیگر، دیوان حافظ شیراز دست به دست می‌شود و بسیاری هم تفالی به اشعار پر رمز و راز این شاعر می‌زنند. در اشعار بسیاری از شاعران پارسی به شب یلدا اشاره شده و همین مساله نشانه‌ای از حضور همیشگی و پررنگ این جشن کهن در فرهنگ ایران دارد.

گستره برگزاری شب یلدا بسیار بیشتر از مرزهای کشور است و به کشورهایی چون هند، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و سایر مناطقی که در حوزه فرهنگی ایران بزرگ هستند می‌رسد. با وجود تفاوت‌هایی که در برگزاری جشن این شب در کشورهای مختلف دیده می‌شود اما شباهت‌های بسیاری هم با شب یلدای ایرانی در آن‌ها دیده می‌شود. در داخل کشور پهناور ایران هم با توجه به تنوع فرهنگی و وجود اقوام مختلف، شب یلدا در هر منطقه‌ای به سبک مردم آن دیار برگزار می‌شود. با این حال می‌توان به نقاط مشترک بسیاری در بین مناطق مختلف رسید، مانند نقش پررنگ شاعرانی چون حافظ و سعدی یا دیگر رسوم مشترک مانند خوراکی‌هایی که برای پذیرایی تهیه می‌شوند.

خوراکی‌های شب یلدا

در هر جای ایران که مهمان سفره شب یلدا باشید با وجود تنوع، خوراکی‌های ثابتی را خواهید دید، میوه‌هایی تازه مانند انار و هندوانه و برگه میوه‌های مختلف. هر منطقه با توجه به میوه‌هایی که دارد خشکبار متفاوتی دارد، یک جا برگه زردآلو و قیسی در سفره دیده می‌شود و جایی برگه هلو یا سیب. در این شب هم مانند نوروز، آجیل و انواع مغز و دانه حضوی همیشگی دارند.

شام این شب یکی از خوشمزه‌ترین شام‌های سال به حساب می‌آید. غذاهای متنوعی زینت‌بخش سفره شام این شب هستند که در بسیاری از آن‌ها انار وجود دارد، غذاهایی مثل کوفته انار و گردو، انار پلو، ته‌چین انار، بادمجان ناردونی، انار مسما، مرغ ناردون و آش انار. عده‌ای خورشت فسنجان را برای این شب انتخاب می‌کنند و انار و گردوی خورشت را، انرژی‌بخش مناسبی برای شروع فصل سرما می‌دانند. جای دیگری از کشور سبزی پلو با ماهی غذای معمول یلدا است و در منطقه‌ای دیگر غذایی که شاید اسمش را هم نشنیده باشید مثل خاگینه خرمای زنجانی‌ها. در سفره یلدای شمالی‌ها معمولا مرغ ناردون، اناربیج، مرغ شکم‌پر پیدا می‌شود. نارپلو یا انارپلو هم در قزوین و شیراز و حتی افغانستان طرفداران زیادی دارد. آذری‌ها خوراکی به اسم خشیل دارند که شبیه حلیم است. خاگینه خرما شام یلدای زنجانی‌ها است و در سایر مناطق کشور غذاهای خوشمزه و لذیذ دیگری برای شام شب یلدا آماده می‌شود.

آداب شب یلدا

آخرین روز و شب پاییز در دیگر نقاط جهان

جالب است بدانید که آخرین شبانه روز پاییزی فقط برای کشورهای حوزه فرهنگ ایران زمین روزی خاص نیست. در بسیاری از نقاط دیگر جهان هم برای این روز حسابی جدا باز کرده‌اند، از شرق دور گرفته تا آفریقا و حتی آمریکای جنوبی مراسم خاصی در این تاریخ دیده می‌شود. مردم مصر در شمال قاره آفریقا و در 4000 سال پیش این روز را جشن می‌گرفتند و 12 روز را بدون خشونت می‌گذراندند. در غرب آفریقا مردم در خیابان‌ها با پوشیدن لباس‌هایی مثل فرشته و شیطان، اسب، کله گاو و … به جشن و شادی می‌پردازند. شبیه این مراسم در جامائیکا، باهاما و قسمت‌هایی از آمریکا دیده می‌شود.

در اسکاتلند مراسمی شبیه کاسه‌زنی ایران برگزار می‌شود که به آن اولین قدم گفته می‌شود. سوئدی‌ها و فرانسوی‌ها هم شب زنده‌داری را در طولانی‌ترین شب سال دوست دارند. مردم جنوب روسیه شیرینی مخصوصی شبیه انسان و حیوان برای این شب تهیه می‌کنند.

زمانی که ما مشغول آماده شدن برای شب یلدا هستیم مردم کشورهای پرو، اکوادور و بولیوی به ارتفاعات می‌روند و در مراسمی نمادین خورشید را به سنگ می‌بندند تا روزهایی بلندتر داشته باشند. اسم این مراسم طناب پیچ کردن خورشید است.

اگر این روز را در شرق دور باشید متوجه آداب و رسوم خاص مردم این کشورها در آخرین روز پاییز می‌شوید. در کره جنوبی مردم مایع مخصوصی را برای محافظت در برابر ارواح خبیث در اطراف خانه می‌ریزند. غذای این روز مردم این کشور عمدتا برنج به همراه لوبیای قرمز است. ژاپنی‌ها در این روز به دو دلیل حمام مرکبات می‌گیرند. اولین دلیل‌شان به سلامتی و محافظت بدن در برابر سرما مربوط است و دلیل دوم ژاپنی‌ها هم برای دورکردن نیروهای منفی است. یکی از آداب معروف کشورهای شرق آسیا مانند چین، ژاپن، تایلند، فیلیپین و ویتنام مراسمی است به نام دونگ‌ژی که نشان دهنده همبستگی خانواده است. دونگ‌ژی تقریبا مانند شب یلدای ایرانی‌ها است. در این شب خانواده‌ها کنار هم جمع می‌شوند و شام را در کنار یکدیگر صرف می‌کنند. شام مخصوصی که از غذای تانگ یوآن و کوفته برنجی تشکیل شده است.

همه چیز درباره شب یلدا

کلام پایانی

جشن شب یلدا یکی از جشن‌های کهن به جای مانده از ایران باستان است. این جشن در کنار نوروز، چهارشنبه‌سوری و … قسمتی از هویت ملی ایرانیان را تشکیل می‌دهد. هویتی که ریشه در هزاران سال تاریخ کشور ایران دارد. با وجود تفاوت‌های طبیعی که در نحوه سپری کردن شب یلدا در نقاط مختلف کشور دیده می‌شود اما ریشه مشترک همه آن‌ها در پیروزی نور بر تاریکی است.

در هر جای ایران که باشید بین آداب و رسوم شب یلدای شما و سایر نقاط کشور شباهت‌های بسیاری وجود دارد. امیدواریم هر جا که هستید شب یلدای زیبا و پرخاطره‌ای داشته باشید.

برای دریافت آخرین اطلاعات تورهای آیینی با ما تماس بگیرید.