حافظیه نهانخانه رازها

حافظیه شیراز، زیارتگه رندان جهان

حافظیه نهانخانه رازها

بر سر تربت ما چون گذری همت خواه

که زیارتگه رندان جهان خواهد بود

زمانی که مسافر شیراز، کهن‌شهر زنده به عشق و شعر هستید بی‌تردید نام حافظ شما را به سمت خویش می‌کشد. راهی حافظیه که می‌شوید درختان نارنج و حوض‌های ایرانی به استقبال شما می‌آیند. گام‌زدن در این فضای آرامش‌بخش شما را به پلکان ایوانی می‌رساند که در مرکزش، طاق کریم‌خانی پابرجاست و ایوان جدید به زیبایی به این طاق اضافه شده. پیش روی‌تان آرامگاه شاعری است که ایرانیان قرن‌ها راز دل خود را به او گفته‌اند.

به آرامگاه شاعری قدم گذاشته‌اید که غزل فارسی را به اوجی بی‌تکرار رسانده است. استادی حافظ در استفاده از فنون شعر از یک طرف و از طرف دیگر معنایی که در قالب غزل به جهان عرضه داشته، جایگاهی بی‌همتا به وی بخشیده است. پی‌بردن به معنا در غزلیات حافظ که ابیات مستقلی را در قالب غزلی واحد آورده است، همچون دریچه‌ای است رازآلود به بینش رندانه حافظ. به یاد داشتن سخنی از استاد شفیعی کدکنی، راه شناخت غزل حافظ را هموارتر می‌سازد که «حافظ ذهن انسان را نمی‌خواند، بلکه او مجموعه احتمالات را آن‌چنان فراهم می‌کند که با زندگی هر انسانی همخوانی دارد».

حافظیه شیراز، زیارتگه رندان جهان

پیشینه آرامگاه

خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی در سال 769 شمسی چشم از جهان فروبست و در چهره در نقاب خاک کشید. حافظ را در آرامگاه معروف مصلا یا کت شیراز، در شمال شهر به خاک سپردند.

آرامگاه حافظیه کنونی مکانی آشنا و شناخته‌شده برای ایرانیان است که از ابتدا به این شکل نبود. خالی از لطف نیست که نگاهی به به این مکان در طول تاریخ داشته باشیم تا بهتر با حال‌ و هوای جایی که در آن هستید آشنا شوید. تقریبا شش دهه پس از درگذشت حافظ نخستین بنای آرامگاه به دستور فرماندار آن زمان فارس ساخته شد. این بنا شامل گنبدی بر روی مزار و حوض بزرگی در محوطه بود که از آب رکن‌آباد پر می‌شد. این آرامگاه در قرن‌های بعد توسط شاهان تیموری و شاه عباس اول و بعد از آن نادر شاه مورد بازسازی قرار گرفت.

در زمان حکمرانی کریم‌خان زند، آرامگاه شکلی دیگر پیدا کرد. به فرمان کریم‌خان محوطه بزرگ‌تر و محصور شد. تالاری طاقی‌شکل با چهار ستون سنگی بزرگ در دو طرف طاق، محوطه را به دو بخش تقسیم کرد. قسمت جلویی این طاق، نارنجستان قرار گرفت و قبرستان در پشت. مقبره حافظ در بخش پشتی و در وسط قبرستان قرار گرفت. کریم‌خان برای احترام به حافظ سنگ مرمری بزرگ بر روی مزار قرار داد که دو غزل از حافظ با خط نستعلیق بر روی آن نوشته شده است.

زمانی که مسافر شیراز، کهن‌شهر زنده به عشق و شعر هستید بی‌تردید نام حافظ شما را به سمت خویش می‌کشد. راهی حافظیه که می‌شوید درختان نارنج و حوض‌های ایرانی به استقبال شما می‌آیند.

حافظیه کنونی

آرامگاه در سال‌های بعد هم تغییراتی پیدا کرد اما مهم‌ترین تغییر، احداث بنایی است که پیش روی شما قرار دارد. حافظیه به شکلی که می‌شناسید در زمان پهلوی اول ساخته شد. طراح این بنا آندره گدار فرانسوی است. این باستان‌شناس فرانسوی در سال 1307 و به دعوت دولت وقت وارد ایران شد. هدف از این دعوت سامان‌دهی به اداره باستان‌شناسی ایران و حفاظت از آثار و بناهای تاریخی بود. آندره گدار در مدت اقامت 32 ساله‌اش علاوه بر خدمات ارزشمند، آثار مهمی را هم از خود به یادگار گذاشت، مانند موزه ایران باستان، موزه آذربایجان، حافظیه شیراز و…

گدار دو قسمتی که در زمان زندیه به وجود آمده بودند را حفظ کرد و با ساخت ایوانی جدید این دو بخش را از هم جدا کرد. 16 ستون جدید توسط وی به 4 ستون کریم‌خانی اضافه شد و با حفظ طاق کریم‌خانی به عنوان هسته مرکزی، ایوان گسترش یافت.  4ستون کریم‌خانی را می‌توانید در مرکز ایوان ببینید. 8 ستون هم زیر گنبد قرار گرفتند.  سقف گنبد بی‌شباهت به کلاه درویشان نیست و در نمای داخلی گنبد هم طرحی زیبا از گنبد مینا می‌بینید. حتما غزل معرف حافظ که با مطلع زیر آغاز می‌شود را شنیده‌اید:

حجاب چهره جان می‌شود غبار تنم         خوشا دمی که  از آن چهره پرده برفکنم

وقتی زیر گنبد و در کنار سنگ مرمرین مزار ایستاده‌اید، هشت بیت این غزل را که بر ستون‌های سنگی نگه‌دارنده گنبد حک شده‌اند می‌بینید. روی هر ستون  یک بیت از این غزل زیبا را حک شده است.

مقبره حافظ

روز حافظ

حافظ در غزلیاتش بارها از مهر سخن گفته و همین اشعار، مهر او را در دل و جان پارسی زبانان جای داده است. به همین خاطر روز بزرگداشت حافظ را در ماه مهر انتخاب کرده‌اند و بیستمین روز این ماه در تقویم روز حافظ نام گرفته است. در این روز حافظیه میزبان ارادت‌مندان حافظ است و علاوه بر این رویدادهایی در ایران و سایر کشورها برای بزرگداشت حافظ برگزار می‌شود. اگر در این تاریخ در تور شیراز یا تور لوکس شیراز هستید با حضور در حافظیه حال و هوای دیگری پیدا می‌کنید.

کلام پایانی

شهر شیراز پایتخت فرهنگی ایران است و در جای‌جای این شهر آثار فرهنگ ایرانی هویدا است. آرامگاه حافظ یا حافظیه یکی از مشهورترین جاهای دیدنی شیراز است که برای گردشگران ایرانی و خارجی جذابیت خاصی دارد.

سرگذشت حافظیه شیراز داستان حب‌ و بغض‌هایی است که به شاعر برترین غزلیات فارسی رفته است. شاعری که با اشعارش به عمق جان فارسی زبانان نفوذ کرده است. هر سال گردشگران زیادی با تور شیراز و تور لوکس شیراز به این شهر و حافظیه می‌آیند. اگر برای این سفر خاطره‌انگیز سوالی در ذهن دارید، مشاوران شما در هزار و یک گشت پاسارگاد می‌توانند به شما در پیدا کردن بهترین جواب برای این سوال کمک کنند. با ما تماس بگیرید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

برای دریافت اطلاعات آخرین تورهای شیرازگردی با ما تماس بگیرید.