گیلان، سرزمینی رویایی و کهن

همه چیز درباره گیلان

گیلان، سرزمینی رویایی و کهن

استان گیلان یکی از زیباترین مقاصد کشور برای ایرانگردی است. طبیعت رویایی گیلان که آمیزه‌ای از جنگل‌های کهن‌سال و دریای خزر است آرامش را به مهمانان خود هدیه می‌دهد. پیشینه تاریخی این قسمت از کشور دست کمی از طبیعت زیبایش ندارد و گیلان یکی از خاست‌گاه‌های تمدن سرزمین ایران به حساب می‌آید. پیشینه تمدن قدیمی و آغوش گشوده این استان به تمدن مدرن، سطح فرهنگی بالایی به گیلان بخشیده است. در کنار همه این مزیت‌ها، مهمان‌نوازی مردم مهربان و خونگرم گیلان هم لحظاتی زیبا برای مسافران گیلان به وجود می‌آورد. استان گیلان با داشتن زیرساخت‌های مناسب گردشگری یکی از گردشگرپذیرترین مناطق کشور برای تور داخلی به حساب بیاید. تعداد زیادی اقامتگاه بومگردی با شرایط خوب و هتل‌هایی با کیفیت مناسب برای تور لوکس و سایر اماکن اقامتی، این استان را میزبان مناسبی برای شما ساخته‌اند.

زمانی که به این استان شمالی سفر کنید متوجه می‌شوید که جاهای دیدنی گیلان آن قدر زیاد است که در یک مقاله نمی‌توان به همه آن‌ها اشاره کرد. شهرها و حتی روستاهای این استان سرسبز شما را به سفری خاطره‌انگیز دعوت می‌کنند. در این مقاله با هم نگاهی به قسمتی از زیبایی‌های بی‌بدیل گیلان می‌اندازیم.

جاذبه‌های گردشگری گیلان

رشت، شهر زیبا و همیشه بیدار

اگر قصد ایرانگردی دارید بزرگ‌ترین شهر حاشیه دریای خزر را فراموش نکنید. شهری که از گذشته دور دارای آبادانی بسیار بوده است. شهر زیبا و دوست داشتنی رشت با وجود پیشینه تاریخی و غنای فرهنگی بالا، از تمدن مدرن هم استقبال کرد و یکی از نخستین دروازه‌های ورود تمدن مدرن به کشور ایران بود. به همین خاطر شهر رشت یکی از شهرهایی است که اولین‌های بسیاری را تجربه کرده است.

گردشگرانی که به مرکز 450 ساله گیلان سفر کرده‌اند خاطره طبیعتی فوق‌العاده زیبا، شهری دیدنی، مردمانی مهربان و خونگرم که با لذیذترین غذاها از مهمانان پذیرایی می‌کنند را همیشه در یاد خواهند داشت. تنوع بسیار زیاد و طعم فراموش‌نشدنی غذاهایی که در رشت می‌توانید امتحان کنید به حدی زیاد است که یونسکو، رشت را به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی انتخاب کرده است. رشت یکی از زنده‌ترین شهرهای کشور است که به عنوان شهر همیشه بیدار شناخته می‌شود. این شهر همیشه بیدار دارای امکانات اقامتی مناسبی است و شما می‌توانید در صورت تمایل با یک تور لوکس راهی شهر شوید و یا اینکه تجربه حضور در یک اقامتگاه بومگردی زیبا را در تور داخلی خود داشته باشید.

دیدنی‌های رشت

میدان شهرداری

این میدان که تقریبا یک قرن از ساختش می‌گذرد، در مرکز شهر قرار دارد به عنوان نماد شهر شناخته می‌شود. وقتی به مجموعه میدان شهرداری برسید و بر سنگفرش خیابان قدم بگذارید، با منظره‌ای متفاوت از آنچه به عنوان مرکز یک شهر بزرگ انتظار دارید مواجه می‌شوید. در این مجموعه ماشین‌ها اجازه تردد ندارند و شما خود را در فضایی شبیه به اروپای شرقی می‌بینید. ساختمان شهرداری یا کاخ شهرداری، برج ساعت، هتل ایران و اداره پست قدیمی شهر دورتادور میدان را فراگرفته‌اند. در زمانی نه چندان دور هتل ایران میزبان بازرگانان بسیاری بود که به این شهر مهم تجاری شمال ایران سفر می‌کردند. ساختمان زیبای اداره پست قدیمی هم تبدیل به موزه پست شده و می‌توانید از تماشایش لذت ببرید.

دیدنی های رشت
تصویر سمت راست: میدان شهرداری رشت - تصویر سمت چپ: پارک جنگلی سراوان

پارک سراوان

جنگل فوق‌العاده زیبای سراوان یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های گیلان است. کافی است حدود 17 کیلومتر از شهر رشت فاصله بگیرید تا خود را در آغوش طبیعت بی‌نظیر سراوان ببینید. با حضور در پارک سراوان یکی از زیباترین قسمت‌های سفر ایرانگردی خود در گیلان را تجربه خواهید کرد. دریاچه تماشایی سراوان و موزه ارزشمند میراث روستایی گیلان هم در این پارک قرار دارند. در پارک 1478 هکتاری سراوان علاوه بر تجربه آرامش حاصل از طبیعتی خیره‌کننده، می‌توانید تفریحاتی مانند پینت بال، قایق‌سواری و… را هم تجربه کنید.

موزه ملی رشت

زمانی که در اولین موزه ملی ایران هستید دو بخش پیش روی شما است، بخش باستان‌شناسی و بخش مردم‌شناسی. تماشای آثار تاریخی گیلان با قدمتی چند هزار ساله شما را دل تاریخ این سرزمین کهن و دارای تمدن خواهد برد. در قسمت مردم‌شناسی موزه، صحنه‌هایی از زندگی روستایی و شهری مردم گیلان بازسازی شده است.

دیدنی های رشت
تصویر سمت راست: ریتون سفالی که در موزه ملی رشت نگهداری می‌شود - تصویر سمت چپ: بازار رشت

بازار رشت

بعد از اینکه از میدان شهرداری دیدن کردید تماشای بازار رشت را در مرکز شهر را از دست ندهید. حتی اگر قصد خرید ندارید قدم زدن در این بازار سنتی با محصولات رنگارنگ بومی حال و هوای شما را بهتر خواهد کرد. در این بازار هر چیزی که رنگ و بوی گیلان را داشته باشد پیدا می‌شود، از انواع خوراکی‌ها گرفته تا صنایع دستی. علاوه بر اینها در این بازار چندین کاروان‌سرای دیدنی هم وجود دارد. بازار رشت مجموعه‌ای دلنشین از راسته‌ها، طاقی‌ها و کاروان‌سراهایی است که اجناس رنگارنگ بازار آن را دیدنی‌تر کرده‌اند.

سبزه میدان

سبزه میدان قدیمی‌ترین میدان شهر و یکی از معروف‌ترین میدان‌های رشت است. قدمت میدان به دوره قاجار برمی‌گردد و با محیطی زیبا و فرح‌بخش همواره شاهد حضور مردم در خود بوده است. حضور در سبزه میدان تجربه‌ای لذت‌بخش است که شما را دل خاطرات مردم شهر می‌برد.

رشت
تصویر سمت راست: سبزه میدان رشت - تصویر سمت چپ: باغ محتشم

باغ محتشم

باغ محتشم یکی از بهترین جاهای دیدنی رشت برای پیاده‌روی و استراحت است. این باغ زیبا به نام پارک شهر هم شناخته می‌شود. درختان کهنسال، رودخانه گوهر رود و عمارت کلاه فرنگی از دیدنی‌های باغ همیشه زیبای محتشم یا پارک شهر هستند.

ماسوله، پلکانی تماشایی از بلندای کوه تا دره‌ای زیبا

اولین بار که روستای ماسوله را ببینید غرق در آرامش و زیبایی منحصر به فردش خواهید شد. وقتی در کوچه‌های روستا قدم می‌زنید، پنجره‌هایی که گل‌های شمعدانی تزیینشان کرده‌اند به شما خوشامدی دلنشین می‌گویند. در حیاط هر خانه که ایستاده باشید و مشغول تماشای اطراف، روی سقف خانه دیگری هستید. روستای پلکانی ماسوله یکی از گردشگرپذیرترین روستاهای ایران است. برای تجربه بهتر اقامت در این محیط زیبا می‌توانید مهمان خانه‌های بومی و چندین اقامتگاه بومگردی شوید. با توجه به اینکه ماسوله بین جنگل قرار گرفته برای علاقه‌مندان به تور کمپی و طبیعت‌گردی هم جذاب است. وجود هتل در نزدیکی روستا باعث شده تا شما امکان سفر با یک تور لوکس به ماسوله را هم داشته باشید. ماسوله یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های ایرانگردی برای گردشگران تور داخلی است که به استان گیلان سفر کرده‌اند.

ماسوله زیبا
ماسوله

آب و هوای ماسوله

ماسوله در چهار فصل سال زیبا است. اگر مهمان بهاری روستا باشید ممکن است یک روز آفتاب دلچسب را تجربه کنید و روز بعد باران و مه. در تابستان این روستای کوهستانی خبری از شرجی و گرمای شمال ایران نیست. تابستان روستا سبز است و پر از گل و میوه. پاییز ماسوله هم رنگ خزان دارد و در این فصل باران، زیبایی و طراوت خاصی به لحظات شما می‌دهد. اگر به دنبال آرام‌ترین فصل سال برای سفر به ماسوله هستید، زمستان زمان مناسبی است. زمانی که روستای پلکانی ماسوله سفیدپوش می‌شود و آرامش وسکوت در روستا حاکم است.

پیشینه روستا

تقریبا بین 800 تا 1000 سال پیش مردم کهنه ماسوله یا ماسوله قدیم، مکان فعلی روستا را برای سکونت انتخاب کردند. بقایای کهنه ماسوله در 6 کیلومتری شمال غرب ماسوله به چشم می‌خورد. معماری خاص روستا که در آن سقف هر خانه، حیاط خانه دیگری است در دوران زندیه شکل گرفت و گسترش یافت. آنچه ماسوله از گذشته‌اش به یاد دارد قرار داشتن در شاهراهی ارتباطی است که اکنون دیگر خبری از آن شرایط نیست. وجود هشت کاروان‌سرا دلیل محکمی بر این مساله است.

روستای پله کانی ماسوله
ماسوله

دیدنی‌های روستای ماسوله

جذابیت اصلی ماسوله، معماری دیدنی روستا است. معماری پلکانی روستا، ماسوله را به یکی از منحصر به فردترین نمونه‌های چنین بافت مسکونی در جهان تبدیل کرده است. چشم‌انداز ماسوله از دور فوق‌العاده تماشایی است. در کوچه‌های صمیمی روستا هم که قدم بزنید خانه‌هایی خوش‌رنگ و زیبا، با المان‌های معماری به کار گرفته شده چشم‌نواز و دیدنی را می‌بینید. بازار قلب روستا است که هر چهار محله ماسوله به آن دسترسی مستقیم دارند.

روستای ماسوله علاوه بر معماری دیدنی‌اش، جذابیت‌های دیگری هم دارد. زمانی که در سفر ایرانگردی خود به این منطقه زیبا رسیدید بهتر است از دیگر دیدنی‌های ماسوله هم بازدید کنید.

طبیعت ماسوله کوهستانی است و در اطراف خود جنگل‌های سرسبزی دارد. در چنین طبیعتی می‌توانید ییلاقات آرامش‌بخشی مانند ییلاقات للندیز، کوربار و آندره را پیدا کنید. اگر به کوهنوردی علاقه دارید اینجا فرصت صعود به دومین قله مرتفع گیلان را دارید. قله ماسوله داغی یا شاه معلم با 3050 متر ارتفاع چشم‌اندازی بی‌نظیر را به کوهنوردان هدیه می‌دهد. رودخانه پرآب ماسوله رودخان نام دارد که از داخل روستا عبور می‌کند و با آبشار زیبایش از دیگر دیدنی‌های طبیعی ماسوله به حساب می‌آید. آبشارهای کوشم، خرم بو، توریشوم و لارچشمه هم در این منطقه وجود دارند. در بین آبشارهای ماسوله، آبشار کوشم با 30 متر ارتفاع بلندترین آبشار به حساب می‌آید. وقتی در این منطقه هستید می‌توانید از پارک جنگلی ماسوله هم دیدن کنید.

ماسوله دارای چند موزه و تعدادی آثار تاریخی هم هست. موزه‌های ماسوله عبارتند از موزه‌های مردم‌شناسی، حیات وحش، میراث فرهنگی و موزه کنار بقعه عون ابن علی. همانطور که گفتیم در گذشته شاهراهی ارتباطی از این منطقه عبور می‌کرد. کاروان‌سرای سه طبقه حاجی فیضی و کاروان‌سرای میرزایی دو یادگار از آن روزگار هستند. پیشینه بقعه عون ابن علی به قرون دو و سه هجری برمی‌گردد و تعدادی از تزیینات بنا مربوط به قرن ده هجری است. در موزه کنار این بقعه آثاری از دوره‌های تیموریان و صفویان به چشم می‌خورد.

بندر انزلی، دروازه قدیمی ایران و اروپا

شهر بندری انزلی با داشتن جاذبه‌های بسیار، یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای استان گیلان است. اگر برای ایرانگردی راهی گیلان شده‌اید، بازدید از این شهر لحظاتی شیرین و پرخاطره را برای شما رقم خواهد زد. جالب است بدانید که انزلی پرباران‌ترین شهر ایران است. برخی کارشناسان معتقدند بندر انزلی اولین بندر اولین ایران بر کرانه دریای خزر است. چه این مساله درست باشد یا نه مطمئنا این شهر از گذشته دور دارای بندری فعال بود که باعث به وجود آمدن روابط تجاری و فرهنگی بسیاری با سایر کشورها شده بود. وقتی در شهر انزلی هستید می‌توانید مهم‌ترین بندر شمالی کشور را در مرکز شهر پیدا کنید

بندر انزلی
بندر انزلی

نکاتی جالب درباره بندر انزلی

بندر انزلی بین بازرگانان ایرانی و خارجی به نام دروازه ایران و اروپا شناخته می‌شد. وجود بندری با رابطه تجاری بالا با بنادر اروپایی و ورود مهاجرین جنگ جهانی باعث شد تا مردم انزلی زودتر از بسیاری دیگر از مردم ایران با فرهنگ اروپایی آشنا شوند. ارتباط انزلی با اروپا باعث شد تا این شهر اولین‌های بسیاری را تجربه کند. اولین‌هایی مانند اولین شهر دارای روشنایی برق، اولین بلدیه یا شهرداری کشور، اولین خطوط هوایی کشور، اولین سالن تئاتر و استودیوی فیلم‌سازی، اولین حرکت اتومبیل در ایران، اولین پل متحرک، اولین کارخانجاتی مانند نساجی، تصفیه نفت، برنج‌کوبی، چوب‌بری، سوسیس‌سازی، آب‌نبات‌سازی، لیمونادسازی، اولین سردخانه صنعتی، اولین نشریه ورزشی و…

قدیمی‌ترین برج اداری ایران و قدیمی‌ترین کلیسای ارامنه کشور در این شهر قرار دارند. انزلی دومین شهر ایران است که بعد از تهران دارای دبیرستان دخترانه شد. بیشتر از 300 سال است که انزلی دارای گمرک است و 150 سال است که اداره شیلات دارد. بیش از یک قرن است که در انزلی چاپخانه، بهداری، نظمیه، هواشناسی و تلفن وجود دارد.

دیدنی‌های انزلی

تالاب انزلی

زمانی که در این شهر هستید فرصت مناسبی برای تماشای یکی از منحصر به فردترین تالاب‌های ایران و جهان در اختیار دارید. کافی است سوار یکی از قایق‌های تفریحی شوید و هنگام قایق‌سواری از تماشای گونه‌های مختلف گیاهی تالاب لذت ببرید. نیلوفر آبی و لاله مرداب شناخته شده‌ترین گیاهان اینجا هستند. بیش از 100 گونه پرنده و 50 گونه ماهی در این تالاب زیبا زندگی می‌کنند که دیدن‌شان خالی از لطف نیست.

تالاب انزلی
تصویر سمت راست: بلوار ساحلی انزلی - تصاویر وسط و سمت چپ: تالاب انزلی

 بلوار ساحلی

بلوار ساحلی زیبای این شهر به نوعی اولین پارک در ایران است که به سبک اروپایی ساخته شده است. تماشای کشتی‌ها و طلوع و غروب خورشید بر گستره دریا از این منطقه تجربه‌ای فراموش نشدنی است. یکی از جاهای دیدنی انزلی که در بلوار ساحلی قرار دارد، بنایی موسوم به حافظیه است. این بنای 76 متری وسفید رنگ، در سال 1311 به سفارش شهرداری انزلی و توسط مهندسان آلمانی ساخته شد. نام اصلی بنا محل ترنم موزیک بود که بعدها به خاطر شباهت به حافظیه شیراز تغییرنام پیدا کرد. جالب است بدانید که حافظیه انزلی چهار سال قبل از حافظیه شیراز ساخته شده است.

آکواریوم انزلی

بازدید از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین آکواریوم کشور یکی از تفریحات مورد علاقه گردشگران است. برای دیدن آکواریوم به سمت منطقه آزاد انزلی بروید. در قسمت‌های مختلف آکواریوم حیات زیر آب نمایش داده می‌شود. دریای خزر، خلیج فارس، آمازون، آرواره، غار دریایی، تونل آکواریوم، ماهی‌های واتوز، بخش پرندگان و خزندگان و ماهی‌های کوی، قسمت‌های مختلفی هستند که در این آکواریوم می‌توانید ببینید. وقتی اینجا هستید علاوه بر تماشای آکواریوم می‌توانید از بخش‌های دیگر مجموعه هم استفاده کنید که عبارتند از لونا پارک، بولینگ، گیم‌ لند، رستوران و کافی‌شاپ.

تور انزلی
تصویر سمت راست: پل غازیان - تصویر سمت چپ: آکواریوم انزلی

پل‌های غازیان و انزلی

اگر در انزلی باشید غازیان را به عنوان قسمتی از شهر می‌توانید ببینید. اما در گذشته غازیان و انزلی هر کدام شهری مستقل بودند که به وسیله قایق با هم ارتباط داشتند. در زمان پهلوی اول با ساخت پل‌های غازیان و انزلی، راه ارتباط زمینی بین این دو شهر به وجود آمد. پل غازیان یک پل متحرک بود و از معدود پل‌های پیشرفته جهان در زمان خود به حساب می‌آمد.

کاخ میان‌پشته، موزه نظامی

بین پل‌های غازیان و انزلی، منطقه میان‌پشته قرار دارد. در میان‌پشته کاخی را می‌بینید که در ابتدا متعلق به فردی گرجی به نام خوشتاریا بود. کاخ خوشتاریا یکی از اولین ساختمان‌هایی بود که روشنایی برق داشت و در شب مانند نگینی درخشان می‌درخشید. در سال 1307 این کاخ دچار آتش‌سوزی شد و در همان دوران مورد بازسازی قرار گرفت و به کاخ سلطنتی تغییرنام داد. این کاخ بسیار زیبا اکنون به موزه‌ای برای سلاح‌های گرم و سرد از دوره صفویه تا زمان حال تبدیل شده است.

جاذبه های بندر انزلی
تصویر سمت راست: کاخ میان پشته - تصویر سمت چپ: شهرک ساخلی انزلی

دهکده ساحلی انزلی

برای دیدن بزرگ‌ترین باغ شهر ایران به منطقه غازیان بروید. دهکده ساحلی یکی از جاهای دیدنی انزلی است که تنها 20 درصد از فضای آن را ویلاها اشغال کرده‌اند. کسانی که تجربه ایرانگردی دارند می‌توانند این نکته را تایید کنند که این دهکده زیبا یکی از زیباترین شهرک‌های گردشگری ایران است.

موج‌شکن‌های انزلی و غازیان

در گذشته کانال بین انزلی و غازیان محل پهلو گرفتن کشتی‌ها و شناورها بود. قبل از ساخت موج‌شکن، امواج دریا به این کشتی‌ها و شناورها آسیب می‌رساندند. برای رفع این مشکل در سال 1293 خورشیدی موج‌شکن انزلی به طول 520 متر و موج‌شکن غازیان به طول 750 متر ساخته شدند. اکنون موج‌شکن‌ها تبدیل به محلی جذاب برای گردشگران شده‌اند و محلی ایده‌آل برای تماشای دریا به حساب می‌آیند.

بندر انزلی
تصویر سمت راست: برج ساعت انزلی - تصویر سمت چپ: موج شکن انزلی

برج ساعت انزلی

در محوطه پشت بازار سپه، برجی 28 متری را می‌بینید که بیش از دو قرن از زمان ساختش می‌گذرد. برج ساعت یا مناره انزلی در سال 1194 خورشیدی با کاربری فانوس دریایی ساخته شد. بعدها و در سال 1307 ساعتی چهارسو بالای برج نصب شد که تا سال 1369 در این مکان قرار داشت تا اینکه در این سال ساعت جدیدی جای ساعت قدیمی را گرفت.

سفر به طبیعتی بی‌بدیل و تمدنی کهنسال گیلان

سفر به گیلان یکی از زیباترین قسمت‌های ایرانگردی به حساب می‌آید. حضور در دامان طبیعتی سرسبز  و بی‌نظیر که یکی از کهن‌ترین میزبانان تمدن در ایران شمرده می‌شود، برای شما و همه مسافران این استان زیبا لحظاتی فراموش‌نشدنی به وجود می‌آورد. اگر درباره گیلان گردی سوالی در ذهن دارید، مشاوران شما در هزار و یک گشت پاسارگاد می‌توانند به شما در پیدا کردن بهترین جواب برای این سوال کمک کنند. با ما تماس بگیرید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

برای دریافت آخرین اطلاعات تورهای داخلی و ایران گردی با ما تماس بگیرید.