اصفهان، بهشت عاشقان تاریخ و هنر

اصفهان نصف جهان

اصفهان، بهشت عاشقان تاریخ و هنر

زمانی که نویسنده و شاعر فرانسوی، رنیر به اصفهان زیبا رسید با یک جمله این شهر را توصیف کرد: “اصفهان نصف جهان است.” توصیفی که این شهر زیبا یا بهتر بگوییم موزه‌ای به وسعت یک شهر، شایستگی آن را دارد. تاریخ و هنر به زیبایی تمام در این کهن‌شهر چند هزار ساله کنار هم قرار گرفته‌اند تا یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران و خاورمیانه را به وجود بیاورند. تاریخ غنی شهری که سه دوره پایتخت ایران بود و مرکز تصمیم گیری‌های مهم، سرشار از اتفاقاتی است که شهر را دستخوش تغییرات بسیار کرده است.

جنبه دیگری از این شهر که شما و گردشگران را به سمت خود جلب می‌کند ریشه در روحیه زیباجوی هنرمندان این شهر دارد. اصفهان گردی یعنی غوطه‌ور شدن در دنیای هنر و زیبایی. گردشگران با هر سلیقه‌ای می‌توانند از هنر نصف جهان خوشه‌ای برچینند و ذهن خود را در خیالی خوش به پرواز درآورند. اصفهان دریچه‌ای است به گنجینه‌های ارزشمند تاریخی و هنری که مهمانان خود را از زیبایی سیراب می‌کند.

جاهای دیدنی اصفهان

شهر زیبای اصفهان بازتابی از فرهنگ و تمدن ایران است. جاذبه‌های پرشمار این شهر علاقه‌مندان بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند که در این مقاله با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

میدان نقش جهان، گنجیه‌ای از آثار دیدنی اصفهان

وقتی در میدان نقش جهان اصفهان قدم می‌زنید تعداد زیادی از دیدنی‌های اصفهان زیبا را مشاهده می‌کنید. بازدید از این میدان به تنهایی شبیه اصفهان‌گردی است و آثار ارزشمندی مانند کاخ عالی قاپو، دروازه‌های چوگان، سردر بازار قیصریه، مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد جامع عباسی یا مسجد امام در این میدان مستطیل شکل قرار دارند.

میدان نقش جهان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی شهر اصفهان است که قدمتی چند صد ساله دارد و اوج شکوهش را در دوران صفویه تجربه کرده است. در آن دوران جشن‌های سلطنتی در این میدان برگزار می‌شد و بازی چوگان یکی از رسومات این جشن‌ها بود. دو دروازه سنگی چوگان که در این میدان قرار دارند، قدیمی‌ترین دروازه‌های چوگان دنیا به حساب می‌آیند.

عمارت عالی قاپو یا کاخ آلا قاپو

این بنا که در ضلع غربی میدان نقش جهان به آن می‌رسید در ابتدا به عنوان ساختمان ساده‌ای که درب ورودی دولت‌خانه صفوی بود به حساب می‌آمد. در طی زمان قسمت‌هایی به این بنا اضافه شد تا به شکل کاخی که امروز می‌بینید درآمد، کاخی در 6 طبقه و با 48 متر ارتفاع. این کاخ مسحورکننده را می‌توان خانه هنر نامید. مجموعه مینیاتورهای چشم‌نواز رضا عباسی، گچبری‌های زیبای اتاق موسیقی یا اتاق صوت در این کاخ هر بیننده‌ای را به سمت خود جذب می‌کنند. ایوان عمارت دیدی کامل به میدان دارد و به همین خاطر شاهان صفوی بازی چوگان و سایر مراسمی که در میدان برگزار می‌شد را از این ایوان تماشا می‌کردند. عمارت عالی قاپو تنها مکانی برای تشریفات نبود بلکه بررسی اوضاع کشور و صدور قوانین هم در این مکان انجام می‌شد.

 بازار قیصریه اصفهان، یکی از قدیمی‌ترین بازارهای خاورمیانه

بازار قیصریه بخشی از بازار بزرگ اصفهان است که در زمان صفویه احداث شده. برای دیدن این بازار به ضلع شمالی میدان نقش جهان بروید و از سردر قوس‌ مانند بازار که با نقاشی‌های نفیس تزیین شده، وارد بازار شوید. راسته اصلی بازار در دو طبقه ساخته شده که طبقه پایین برای مغازه‌ها و طبقه بالا برای امور دفتری و تجاری استفاده می‌شود. در این بازار سراها، تیمچه‌ها، مساجد و مدارسی در کنار مغازه‌ها وجود دارند.

شهر زیبای اصفهان بازتابی از فرهنگ و تمدن ایران است. جاذبه‌های پرشمار این شهر علاقه‌مندان بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند که در این مقاله با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

مسجد جامع عباسی یا مسجد امام، مهم‌ترین مسجد تاریخی اصفهان

مسجدی که در جنوب میدان می‌بینید در دوران صفویه و در قرن یازدهم احداث شده است. مسجد دارای شکوهی شاهانه است و شاهکاری ماندگار از معماری، کاشی‌کاری و نجاری به حساب می‌آید. مسجد دارای 4 مناره، 2 شبستان و 4 ایوان است. محراب بسیار زیبای این مسجد با سنگ مرمر یکپارچه ساخته شده و در زمان خود زیباترین محراب در بین مساجد بود.

با وجود اینکه هنرمندان بسیاری در ساخت این بنا مشارکت داشتند اما به خاطر هماهنگی عناصر، احساس می‌کنید این مسجد تنها ساخته یک نفر است. یکی از جذابیت‌های مسجد امام اصفهان که می‌توانید خودتان هم آن را امتحان کنید، انعکاس صدا در مرکز گنبد جنوبی است. اگر با دقت در این مکان جستجو کنید هفت سنگاب زیبا و خاص را پیدا می‌کنید. اثر سه گلوله بر سردر ورودی مسجد وجود دارد که احتمالا در زمان جنگ با اشرف افغان یا روس‌ها به وجود آمده‌اند.

مسجد جامع یا مسجد عتیق، بنایی با 12 قرن قدمت

قدم به مکانی گذاشته‌اید که آل بویه در قرن دوم هجری بنای آن را نهادند. در طول 12 قرن مسجد تغییرات بسیاری را به خود دید و شاهد اتفاقات بسیاری بود. وسعت مسجد و محوطه‌اش به حدود 21000 متر می‌رسد. وقتی به عناصر سازنده معماری این مسجد نگاه می‌کنید می‌توانید آثار دوره‌های مختلف و سبک‌های معماری گوناگون را مشاهده می‌کنید، دلیل این مساله به قدمت زیاد مسجد برمی‌گردد.

مسجد شیخ لطف‌الله، شاهکار معماری و کاشی‌کاری

مسجد شیخ لطف‌الله یادگاری از دوران صفویه است که زیباترین المان‌های معماری را در خود دارد. وقتی وارد مسجد می‌شوید زیبایی و شکوه خیره‌کننده‌ای شما را به سمت خود می‌کشد. کاشی‌های معرق، گنبد و کتیبه‌ها و همه قسمت‌های مسجد در اوج هماهنگی قرار دارند. در این مسجد مناره و شبستان ورودی وجود ندارد. تصاویر کاشی‌کاری این مسجد یکی از نمادهای هنر ایران در جهان است.

گنبد و محراب مسجد هر دو شاهکاری بی‌تکرار هستند و تماشای آن‌ها شما را به حیرت می‌افکند. زیبایی مسجد به حدی بالا است که پرفسور پوپ، مورخ مشهور آمریکایی گفته”به سختی می‌توان این اثر را محصول دست بشر دانست.” در جایی دیگر معمار برجسته، لویی کان درباره مسجد شیخ لطف‌الله چنین بیان کرده که “من فقط در عالم خیال و با جوهری از طلا و نقره می‌توانم چنین اثری را تصور کنم.”

میدان نقش جهان اصفهان

پل خواجو، نگین زیبای زاینده‌رود

این پل زیبا بر میانه زاینده‌رود و در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است.وقتی این پل زیبا را می‌بینید به این مساله توجه کنیدکه این سازه زیبا با معماری منحصر به فرد، یکی از زیباترین پل‌های زمان خود در جهان به حساب می‌آمد. در میانه پل خواجو ساختمانی را می‌بینید که به بیگلربیگی معروف است و اقامت‌گاه موقتی خانواده سلطنتی صفوی به حساب می‌آمد. پل خواجو علاوه بر زیبایی چشم‌نواز، تنظیم جریان آب زاینده‌رود را هم بر عهده داشت.

سی و سه پل

اگر قصد دارید در برنامه اصفهان‌گردی‌ خود به سی وسه پل بروید، بهتر است شب را برای این کار در نظر بگیرید. نورپردازی زیبای پل، منظره فوق‌العاده‌ای را به وجود می‌آورد که تماشایش خالی از لطف نیست. این پل 33 دهانه که به پل الله وردی‌خان هم معروف است یکی از جاهای دیدنی اصفهان است و در انتهای خیابان چهارباغ قرار دارد.

کاخ چهل ستون، کاخی زیبا در باغ سلطنتی چهل ستون

کاخ زیبای چهل ستون با وسعتی بالغ بر 67000 متر مربع مجموعه‌ای بی‌نظیر از هنر و زیبایی را پیش روی شما قرار می‌دهد. این کاخ دارای بیست ستون است که انعکاس این ستون‌ها در آب، چهل ستون را به شما نشان می‌دهد. علت نامگذاری کاخ همین مساله است. در این کاخ بزرگ می‌توانید دیدنی‌های چشم‌نوازی را ببینید مثل تالار آینه و سقف آینه‌کاری شده‌اش، تالار 18 ستون، سالن پادشاهی با تزیینات طلاکاری شده و نقاشی‌های زیبا، شیرهای سنگی چهارگوشه حوض مرکزی تالار، تصاویر نقاشی شده شاهان صفوی و …

منارجنبان

برای دیدن منارجنبان به سمت غرب شهر و محله قدیمی کارلادان بروید. منارجنبان اصفهان از دو مناره و یک آرامگاه تشکیل شده است. آرامگاه متعلق به عمو عبدالله کارلادانی است که از پارسایان قرن هفت و هشت هجری بود. تاریخ ساخت دو منار که به منارجنبان معروف شده‌اند نیز به همان زمان برمی‌گردد.

منارجنبان سازه‌ای است متشکل از دو منار که با تکان دادن یکی دیگری هم شروع به تکان خوردن می‌کند. این اتفاق در علم فیزیک به اثر  دوپلر یا تشدید معروف است.

محله جلفا با بافتی قدیمی، دست‌نخورده و زیبا

در زمان شاه عباس حدود 3000 خانواده ارمنی با تباری از شهر جلفای کشور آذربایجان فعلی، وارد اصفهان شدند. شاه صفوی برای اثبات حسن نیت خود، بخشی از زمین‌های حاشیه زاینده‌رود را به آنان بخشید. این منطقه به خاطر اصالت مردم ساکن در آن جلفای نو نام گرفت. با قدم زدن دراین منطقه از اصفهان متوجه تفاوتش با بقیه شهر می‌شوید. خیابان‌هایی که در آن قدم می‌زنید به صورت سنگفرش هستند و کلیساهای زیادی را مشاهده می‌کنید. در این محله حوض و حوضچه‌هایی را می‌بینید که مجسمه حضرت مریم با کاسه‌ای آب در دست، در آن‌ها قرار دارد. ساعت‌های بلندقامت و کافه‌های دنج از دیگر جذابیت‌های محله جلفا هستند. در این محله معمولا شاهد عبور ماشین نیستید که یکی از دلایل آرامش محله قدیمی و زیبای جلفا است.

تور اصفهان

کلیسای وانک، بزرگ‌ترین کلیسای ایران

ارامنه‌ای که به اصفهان آمدند بعد از ساخت خانه‌های خود، اقدام به ساخت کلیساهایی برای انجام مناسک مذهبی کردند. کلیسای معروف وانک یا کلیسای نجات دهنده مقدس، اولین کلیسایی بود که توسط این مردم ساخته شد. تاثیرپذیری این کلیسا از آثار هنری از شاخصه‌های این بنای مذهبی است و آثار هنری زیادی که در این کلیسا می‌بینید شاهدی بر این مساله هستند. معماری کلیسا در حالی که ظرافت‌های بسیاری در خود دارد، همزمان شکوه خاص خود را هم دارد. وقتی به دیوارها، طاق‌نماها، طوق گنبد، داخل گنبد و تمامی زوایای کلیسا نگاه می‌کنید، تزیین با نقاشی رنگ و رغن را می‌بینید. طلاکاری و تذهیبی که در این کلیسا می‌بینید در بین کلیساهای ارمنیان منحصر به فرد است. این کلیسای زیبا بزرگترین کلیسای ایران است.

کلیسای بیت‌اللحم، یکی از 23 کلیسای زیبای جهان

این کلیسا هم در محله جلفا قرار دارد و روزنامه دیلی تلگراف آن را در میان 23 کلیسای زیبای جهان قرار داده است. کلیسای بیت‌اللحم از نظر نمای خارجی و تزیینات داخلی باشکوه‌ترین کلیسای اصفهان است. کلیسا به صورت مستطیلی گنبددار و با خشت و آجر ساخته شده است. در داخل کلیسا نقاشی‌های زیبای بسیاری را می‌بینید که از نظر هنری دارای ارزش بالایی هستند.

باغ پرندگان

با رفتن به باغ پرندگان می‌توانید فرصت تماشای بیش از پنج هزار پرنده گردآوری شده از نقاط مختلف جهان را داشته باشید. در این باغ 17000 متر مربعی شرایط زیستی پرندگان به خوبی فراهم شده است. باغ پرندگان یکی از جاهای دیدنی اصفهان زیبا است که در طول اصفهان گردی خود می‌توانید از آن بازدید کنید. این باغ در منطقه جنگلی ناژوان اصفهان قرار دارد.

کلام پایانی

اصفهان یا نصف جهان شهری است که دریچه‌های زیبایی را به روی شما می‌گشاید. جاهای دیدنی اصفهان همیشه برای گردشگران جذاب و تماشایی هستند. اصفهان گردی فرصت مناسبی برای رهایی از دغدغه‌ها و آسودن در دنیایی سرشار از زیبایی است. شما می‌توانید اصفهان گردی را با تور اصفهان یا تور لوکس اصفهان تجربه کنید. اگر برای تجربه اصفهان گردی سوالی در ذهن دارید مشاوران شما در هزار و یک گشت پاسارگاد می‌توانند به شما در پیدا کردن بهترین جواب برای این سوال کمک کنند. با ما تماس بگیرید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

برای دریافت آخرین اطلاعات تور اصفهان با ما تماس بگیرید.