تبریز شهر پرصلابت

تبریز شهر پرصلابت

تبریز شهر پرصلابت

تبریز شهر اولین‌هاست، شهری که اولین چاپخانه، مدرسه ابتدایی نوین، سینمای عمومی، مرکز تلفن ایران و بسیاری از اولین‌های ایران در آن ایجاد شده است. شهری که بر دامنه رشته کوه زیبای سهند، عروس کوه‌های ایران نشسته است.

نشانه‌هایی از وجود تمدن در تبریز پیدا شده که به سه هزار و پانصد سال پیش برمی‌گردد. بنا نهادن تبریز کنونی به دوران اشکانیان و ساسانیان مربوط است. این شهر در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و همواره دارای نقشی تعیین کننده در تاریخ ایران بود.

تبریز در حافظه خود سال‌های بسیاری را به یاد دارد که پایتخت ایران بود و از این لحاظ یکی از رکوردداران به شمار می‌آید. تبریز بزرگ کلان شهری است که بیشتر مردم آن آذری زبان هستند و از میان‌شان بزرگان بسیاری در تاریخ کشورمان برخاسته‌اند. با ما همسفر شوید تا با گوشه‌ای از جذابیت‌های این شهر پرصلابت آشنا شوید.

یک نکته جالب در مورد سفر به تبریز

یک نکته جالب در مورد سفر به تبریز را فراموش نکنید. وقتی برای سفر لیستی از شهرهای مختلف را جلوی خود دارید که هر کدامشان می‌توانند مقصد سفرتان باشند، شاید انتخاب مقصد کار راحتی نباشد. هر کدام از نام‌های لیست شما می‌تواند برای بخشی از آنچه که می‌خواهید مناسب باشد؛ بهتر است برای انتخاب مقصدی که برای شما خاطره خوبی بسازد کمی دقیق‌تر تبریز و جاهای دیدنی تبریز را بررسی کنیم.

تبریز بزرگ شهری است که در خود ظرفیت‌های گردشگری بالایی دارد. شهری که حضور تاریخ را در آن لمس می‌کنید؛ شهری تاریخ‌ساز که در مقاطعی قلب تپنده دگرگونی‌های تاریخی این سرزمین بود. فرصت حضور در طبیعت زیبا و دیدن مناظر به یاد ماندنی آذربایجان استوار را نیز با سفر به تبریز خواهید داشت. مردمانی که در دل این طبیعت چشم‌نواز زیسته‌اند از خود یادگاران هنری ارزشمندی به جا گذاشته‌اند. جلوه‌های گوناگون فرهنگ این شهرمکتب‌ساز در هنر، دارای اصالت و زیبایی منحصر به فردی هستند؛ بسیاری از مشاهیری که به خاطر دارید در این شهر زندگی می‌کردند.

یکی دیگر از جاذبه‌هایی که باعث می‌شود از این سفر به عنوان سفر به یادماندنی به تبریز یاد کنید قدم زدن در اماکن تاریخی و دیدنی این شهر است. تبریزگردی در بازار تبریز، خانه‌های قدیمی، مساجد، محله‌های تاریخی برای شما تجربه‌ای دوست داشتنی خواهد بود.

مطمئن باشید نمونه‌های زیبایی از صنایع دستی که در کوچه‌ها و مغازه‌های تبریز پیدا می‌کنید، زمان بازگشت از سفر در گوشه چمدان شما خواهند بود. جذابیت‌های تبریز بسیار است که فقط به یکی دیگر از آن‌ها اشاره می‌کنیم، غذاهای سنتی، شیرینی‌های رنگارنگ که حتما وصف آن‌ها را شنیده‌اید و چشیدن مزه ‌آن‌ها را از دست نخواهید داد.

دلچسبی سفر به یادماندنی به تبریز مانند طعم فراموش‌نشدنی شیرینی‌هایش خواهد بود. شما شهری را برای سفر انتخاب کرده‌اید که بسیاری از جاذبه‌های متنوع و مورد پسند گردشگران را در خود دارد. از این سفر لذت ببرید.

فصل سفر به تبریز چه زمانی است؟

شهر چهارفصلی مثل تبریز می‌تواند در هر زمان پذیرای گردشگران باشد. بهار دل‌انگیز این شهر و تابستانی که در مقایسه با بسیاری از شهرها، هوا مطبوع است علاقه‌مندان خود را دارند. اگر فصل پاییز در تبریز باشید سرمای هوا را به خوبی لمس می‌کنید و نیاز به لباس گرم دارید. آسمان زمستانی تبریز بخشنده است و شهر را سپیدپوش می‌کند. هوای سرد و تماشای دانه‌های برف هم زیبایی خود را برای دوست دارانش دارد.

به طور معمول فصل سفر به تبریز برای عده زیادی از مردم از خرداد شروع و با شهریور تمام می‌شود. در این بازه زمانی تبریز نه شرجی سواحل شمالی را دارد و نه گرمای جنوب کشور را. اگر به دنبال هوای معتدل هستید این زمان برای شما انتخاب خوبی خواهد بود.

علاوه بر در نظر گرفتن وضعیت آب و هوا برای انتخاب فصل سفر به تبریز، از جهت خلوت بودن هم می‌توان این مساله را بررسی کرد. در نوروز شلوغ‌ترین روزهای شهر رقم می‌خورند و تابستان هم روزهایی را دارد که تبریز گردشگران زیادی را برای تبریزگردی در خود می‌بیند.

فرصت حضور در طبیعت زیبا و دیدن مناظر به یاد ماندنی آذربایجان استوار را با سفر به تبریز خواهید داشت. مردمانی که در دل این طبیعت چشم‌نواز زیسته‌اند از خود یادگاران هنری ارزشمندی به جا گذاشته‌اند.

جاهای دیدنی تبریز

روستای کندوان، پیوند انسان و صخره

بهتر است برنامه سفر خود را طوری بریزید که بتوانید سری به روستای فوق‌العاده زیبای کندوان بزنید. کندوان در شصت کیلومتری تبریز واقع شده و محلی دیدنی برای گردشگران به حساب می‌آید.

وقتی به نزدیکی روستا برسید با منظره عجیبی مواجه خواهید شد. خانه‌های روستا درون صخره‌هایی کله قندی شکل هستند. شکل صخره‌ها برای شما جای سوال خواهند بود و سوال بعدی‌تان در مورد خانه‌هایی است که در دل صخره‌ها تراشیده شده‌اند. این صخره‌ها حاصل مواد مذابی هستند که از دهانه‌های آتشفشانی رشته کوه سهند جاری شده‌اند. این مواد در طی قرن‌های بسیار بر روی هم انباشته شدند و در این مدت عوامل طبیعی مثل باد و باران، مواد انباشته شده را به این شکل تغییر شکل دادند. نام این صخره‌های کله قندی “کران” است.

سوال بعدی درباره وجود خانه‌ در این صخره‌ها بود که برای این سوال دلیلی قطعی پیدا نشده و روایت‌های مختلفی نقل می‌شوند، مثل عشایری که یکجانشین شدند یا جنگجویانی که در این صخره‌ها پناه گرفتند. از بین دلایل مختلفی که گفته می‌شود محتمل‌ترین دلیل به مردم روستای حیله‌ور اشاره می‌کند و اینکه ساکنان این روستای زیرزمینی در زمان حمله مغول به این صخره‌ها پناه آوردند و در آن‌ها ساکن شدند.

کران‌ها دارای ابعاد مختلف هستند که تا شصت متر هم دیده می‌شوند. در این کران‌ها، خانه‌های عمدتا دو طبقه و گاه سه یا چهار طبقه وجود دارند. مسیر رفت و آمد اهالی همان مسیری است که آب‌های جاری در گذر زمان بین کران‌ها به وجود آورده‌اند و اکنون تبدیل به کوچه‌های روستا شده‌اند. خانه‌ها در کلی‌ترین حالت شامل این قسمت‌ها می‌شوند: فضای اصلی خانه، محل قراردادن رختخواب‌ها یا همان یوک یری به زبان اهالی، مطبخ یا آشپزخانه، صندوق خانه که به آن گزنه می‌گویند، ورودی یا آستانا، آستانه، پنجره و آبریزگاه است.

وقتی در این روستای ییلاقی هستید در کنار مردم خونگرم و سخت‌کوش روستا که عمدتا با دامداری، کشاورزی یا باغ‌داری گذران زندگی می‌کنند لحظات دلنشینی را سپری خواهید کرد. با توجه به سردسیر بودن منطقه، تابستان زمان مناسب‌تری برای بازدید از کندوان است. روستای کندوان دارای یک هتل بین‌المللی و چندین اقامتگاه بومگردی است. این روستا یکی از نقاط درخشان در ذهن شما در سفر به یادماندنی به تبریز خواهد بود.

ارگ تبریز یادگار استقامت

ارگ تبریز یا ارگ علیشاه بنایی است که ابتدا قرار بود به عنوان مسجد ساخته شود. اما در زمان ساخت این بنا که حدود هفت قرن پیش است ساختش نیمه تمام ماند. پنج قرن بعد و در زمان جنگ ایران و روسیه به فرمان عباس میرزا از این بنا به عنوان ستاد فرماندهی جنگ ارتش ایران استفاده شد.

این بنا همچنان کاربری نظامی خود را حفظ کرد و در زمان مشروطه که روس‌ها به شهر تبریز هجوم آوردند ارگ تبریز به مرکز اصلی نیروهایی که از شهر دفاع می‌کردند تبدیل شد. بعد از سپری شدن قرن‌ها هم چنان قسمت‌هایی از این بنا برجای مانده است.

کندوان

شاه گلی، گردشگاه زیبای چند صد ساله

شاه گلی گردشگاهی بزرگ و زیبا در شرق تبریز است. این گردشگاه شامل دریاچه، عمارت میان دریاچه و محوطه اطراف است.

ساخت این بنا در زمان آق‌قویونلوها و بین شش تا هفت قرن پیش بوده است. تا پیش از حکومت صفویان از استخر شاه گلی به عنوان منبع اصلی ذخیره آب برای آبیاری باغ‌های شرق تبریز استفاده می‌شد. توسعه و تکمیل این مجموعه توسط یکی از پسران عباس میرزا صورت گرفت تا شاه گلی گردشگاهی سلطنتی برای درباریان قاجار باشد.

اکنون این مجموعه دارای هتلی پنج ستاره و امکانات رفاهی و تفریحی مناسب می‌باشد و امکان قایق‌رانی در دریاچه هم وجود دارد.

صدای کاروان‌های جاده ابریشم در بازار تبریز

وقتی در بازار تبریز قدم می‌زنید به خاطر داشته باشید که این مکان مهم‌ترین بازار سرپوشیده ایران است. قرن‌ها پیش را در ذهن خود مجسم کنید. زمانی که کاروان‌های پرشمار در جاده ابریشم حرکت می‌کردند و بازار تبریز رونق بسیاری داشت. بازاری که در سفرنامه‌های گردشگران آن زمان مانند مارکوپلو و ابن بطوطه بسیار ارزشمند توصیف شده است.

روزگاری بازار تبریز دارای چنان رونقی بود که برترین بازار ایران به حساب می‌آمد و مرکز اصلی تجارت اروپاییان با شمال ایران. به مرور زمان از اهمیت این بازار کاسته شد، اما همچنان بازار تبریز بازاری برقرار و پرکار است.

بازار تبریز در یک چهارضلعی قرار دارد که خودش در مرکز چهارضلعی دیگری که هسته مرکزی شهر است قرار دارد. بیشتر تیمچه‌ها و سراهای بازار سه طبقه هستند. پایین‌ترین طبقه به عنوان انبار، طبقه میانی محل معاملات و طبقه بالا برای استراحت در نظر گرفته شده است. بازار به صورت کلی از راسته‌های اصلی تشکیل شده که توسط راسته‌های فرعی به هم متصل شده‌اند و در فضای بین آن‌ها تیمچه‌ها و سراها ایجاد شده‌اند. در تقاطع راسته‌ها در سه‌راهی‌ها و چهارراهی‌ها طاق‌های آجری گنبدی ساخته شده است.

بازار تبریز دارای کاروانسراها، گرمابه‌ها، مدارس و مساجد تاریخی بسیار است. نقاط مختلف بازار دارای اسامی مختلف هستند که بیشتر به نام سازندگان نامیده شده‌اند یا اتفاقات خاصی که در آن‌ها رخ داده است.

گشت و گذار در این بازار تاریخی شما را به روزهای شکوه و رونق این مکان می‌برد و در این قسمت از تبریزگردی خود هم دست خالی از بازار خارج نمی‌شوید.

شاه گلی - ایل گلی

مسجد کبود، اعجاز کاشی‌های آبی

با ایستادن در برابر این مسجد دلیل کبود نامیده شدنش را متوجه می‌شویم، استفاده از کاشی‌های آبی در نمای مسجد. حدود شش قرن است که این بنا در تبریز به فرمان جهان‌شاه حاکم مقتدر قراقویونلو ساخته شده است. با اینکه این سلسله تبریز را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرده بودند اما جز این مسجد نشان دیگری از آن‌ها در تبریز دیده نمی‌شود.

این بنا چندین بار با آسیب جدی مواجه شد و مدت مدیدی هم به حال خود رها شده بود، در عین حال مرمت‌های مختلفی هم برای این بنا انجام شده است. جهان‌شاه و همسرش بعد از وفات در گوشه‌ای از مسجد به خاک سپرده شدند.

شهر دانشگاهی ربع رشیدی

در این قسمت سفر به جایی در محله باغمیشه رسیدیم که ارزش تامل خاصی دارد. مجموعه‌ای دانشگاهی با چهار دانشکده و شش هزار دانشجو. این مجموعه ارزشمند هفتصد سال پیش توسط رشیدالدین فضل‎‌الله همدانی وزیر غازان خان احداث گردید.

ربع رشیدی مجموعه پهناوری در ابعاد شهری کوچک و دارای امکانات کافی برای دانشجویان بود. ساختمان‌های مسکونی، کتابخانه، مدرسه، بیمارستان، مهمانسرا، مسجد و … آنچه برای زندگی لازم بود در این شهر دانشگاهی موجود بود. صدافسوس که بعد از کشته شدن رشیدالدین ربع رشیدی غارت و ویران شد.

سوغات تبریز

بهتر است وقتی مشغول تبریزگردی و بازدید از جاهای دیدنی تبریز هستید حواستان به خرید سوغاتی و یادگاری هم باشد. هنگام سفر به تبریز متوجه می‌شوید که دایره انتخاب شما برای تهیه سوغاتی چقدر گسترده است.

فقط به عنوان نمونه به انواع صنایع دستی و شیرینی‌های این شهر نگاه کنیم. صنایع دستی مثل سفالگری، سوزن‌دوزی، قلم‌زنی، کفش‌های دست‌دوز، کنده‌کاری و گل‌دوزی و…

اگر به سراغ شیرینی‌های دلپذیر تبریز هم بروید دست پر برمی‌گردید. انواع شیرینی، آجیل، خشکبار، باسلوق، پشمک، نوقا و…

ما در هزار و یک گشت پاسارگاد تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم که با به وجود آوردن فرصت دیدار مناسب و شایسته شما از جاهای دیدنی تبریز،  سفر به یادماندنی به تبریز را در خاطر شما ماندگار کنیم.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

برای دریافت اطلاعات آخرین تور لوکس تبریز کندوان روی لینک بالا کلیک کنید